Frigolitbakgrunder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slajmboll
    • July 2003
    • 39

    Frigolitbakgrunder?

    Hejsan allihopa, har läst lite rundor här och märkt att väldigt många håller på med bakgrunder till akvariet av frigolit.. så jag undrar liksom hur det funkar, hur gör man en bakgrund utav frigolit? målar man den? blir det verkligen snyggt, för som jag föreställer mej så känns det inte som om det blir naturligt.

    Kan man även ha en sån bakgrund i t.ex mitt lilla akvarium på 100 L?

  • andmob
    • October 2003
    • 50

    #2
    Det finns mycket beskrivet här på forumet ifall du testar att söka.
    Kortfattat så karvar man ur det mönster man vill ha ur en frigolitskiva, sedan använder sig de flesta av några lager husfix, där man blandar i färgpigment för att få de färger man vill ha. Därefter lackar man (om man vill) med tvåkomponentslack. Jag gjorde en till mitt 400-liters med husfix, vattenbaserad väggfärg i två nyanser, husfix, Nordsjö Epolan V ofärgad tvåkomponentslack. Blev verkligen helnöjd! Ska lägga ut bilder på min zoon såsmåningom.
    Självklart kan du ha en i ditt 100-liters, men tänk på att inte välja en för tjock frigolitskiva. Tar upp en ganska stor volym.
    Om det blir naturligt beror på dig Sedan när det börjar växa alger på bakgrunden bidrar det till att det ser ännu mer naturligt ut. Lycka till!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136011

    Kommentar

    • harbard
      • July 2002
      • 1085

      #3
      Här är mer än 40 länkar om bakgrunder:
      http://www.backflip.com/members/wazzup/8740052/sort=0/
      <font size="3"><font color="red">*&lt;</font id="red">:<font color="red">^</font id="red">)&gt;&gt;&gt; </font id="size3">
      Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
      Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

      Kommentar

      • kexet86
        • December 2003
        • 65

        #4
        Tycker du att det är för jobbigt och tar upp för mycket plats i karet kan du göra följande.
        Rista ut mönstret på frigoliten som innan,men sedan sprejar du på färgen. Sedan fäster du frigoliten utanpå akvariet. Inte alls lika snyggt men inte lika mycket jobb heller och kostnader heller. Blir riktigt snyggt faktiskt.
        Alex

        Kommentar

        Arbetssätt...