Matt lack till frigobakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskar k
    • December 2003
    • 19

    Matt lack till frigobakgrund?

    Är det någon som vet om man kan få en matt yta istället för den jätteglansiga som många får efter lack? jag skulle vilja att ytan var kvar i samma "matta" yta som där är i nu....

    Jag har gjort bakgrunden i frigolit betong samt målat den med allmogefärg. kommer jag att behöva lägga på en lack eller håller det ändå? det känns som om färgen kommer att ge sig efter ett tag.

    Mvh Oskar
  • knutte
    • November 2003
    • 135

    #2
    När du stoppar ner bakrunden i akvariet syns inte det blanka
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=152598

    Kommentar

    • kema
      • December 2003
      • 43

      #3
      Om det är epotexlacket ni pratar om syns inte det blanka särskilt mycket, ibland kan det synas i konstiga vinklar eller om solen lyser på. Dessutom blir det alltid lite alger som förtar det blanka hos mig i alla fall

      mvh Frida
      Mvh Frida

      Kommentar

      • oskar k
        • December 2003
        • 19

        #4
        Hej

        Problemet är att jag har en bakgrund som sträcker sig över vattenytan, det är att kombinerat akvarie/terrarie typ... därför är jag lite orolig att det kommer att blänka en massa.

        Jag har för mig att jag läste om någon på forumet som hade använt en epoxylack (ej från epotex) som han lade på ganska tunnt med en svamp och lyckades då få en "matt" yta. jag kommer inte riktigt ihåg hur det var men det kanske någon annan gör? eller så kanske man kan använda en annan teknik eller annan typ av lack?

        Allmogefärgen jag använt ska iofs vara vattenfast men frågan är om den verkligen kan stå under ständigt rinnande vatten, färgen är vattenbaserad från början.

        Ni som använt epotex akvarielack, hur många lager har ni då lagt? kanske ser det lite "matt" ut efter första lagret? och kanske skulle det i så fall kanske räcka med ett lager........?

        Mvh oskar

        Kommentar

        • snicke
          • March 2003
          • 118

          #5
          Jag har för mig att jag läste om någon på forumet som hade använt en epoxylack (ej från epotex) som han lade på ganska tunnt med en svamp och lyckades då få en "matt" yta.
          Jo jag gjorde så. Lacken absorberades av husfixen och blev därmed mycket tunn men ändå skyddande vad gäller pH. Med tiden har dock en ancistrus slitit ner ytan på några ställen och husfixen har kommit i kontakt med vattnet, med höjt pH som följd. Det var f.ö epotex, men inte den speciella akvarielacken.

          Allmogefärgen kommer ganska snabbt att lösas upp i vattnet, om du inte lackar.

          Jag skulle nog hellre prova att ha ett lager med lack som man vet är hållbart och sedan sandpappra lite, för att algerna ska få fäste och ta bort eventuella reflexer.

          Kommentar

          • oskar k
            • December 2003
            • 19

            #6
            Hej

            jasså det var du som gjorde det! jag tyckte det var här jag läste nåt om det. Jag ska nog ta och testa din teknik, man skulle ju kunna lägga ett mycket tunt lager på de delar som ligger ovan vattenytan och sedan testa med ett tjockare lager på övriga ställen. Kanske går det att rugga ytan med gott resultat? .

            Kommer du ihåg vad lacken heter och kanske var man skulle kunna köpa den. Blir man tvungen att skicka efter den eller finns det kanske en butik i stockholm? kommer du ihåg vad du betalade för den?

            Mvh OSkar

            Kommentar

            • kema
              • December 2003
              • 43

              #7
              Du skulle kanske kunna strö över lite sand eller torv på den del som ska vara ovanför ytan så det blanka täcks?
              Jag lackade två eller tre ggr, kommer inte riktigt ihåg, den blev väldigt tjockt i alla fall. På baksidan raspade jag av de klumpar som bildats och då blev lacken matt, lite åt det vita, tänk dig som det blir när man sågar i plexiglas ungefär. Jag skulle nog försöka slipa ned lacken.
              mvh Frida
              Mvh Frida

              Kommentar

              • snicke
                • March 2003
                • 118

                #8
                Här är listan över återförsäljare: http://www.epotex.se/index.php/142/168/41

                Men om du kan välja akvarielacken i stället är det såklart bättre. Jag var bara lat och köpte standardepoxy för att affären hade den inne.

                Kommentar

                • oskar k
                  • December 2003
                  • 19

                  #9
                  Detta är väl inget som på tex bauhaus,silvan bygg,k-rauta eller liknande? det var lite tungt att komma till en återförsäljare.... annars får man tacka för hjälpen, jag kommer att testa med ytterst lite lack ock se hur det blir. skulle jag få göra om det nästa år så må det va hänt =)

                  Oskar

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Jag har använt Nordsjö Epolan V men man får inte lacka för tjockt lager för då blir den vit när den kommer under vatten. Den kanske finns som matt eller åtminstonde halvblank (40).
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...