Torv och kol som bottenmaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Torv och kol som bottenmaterial?

    Då jag har extremt hårt och kalkhaltigt vatten undrar jag om man kan använda torv och/eller kol som bottenmaterial? Eller skulle detta vara helt olämpligt/ineffektivt?
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Kol som i stenkol eller aktivt kol gör varken till eller från ur hårdhets/pH-synpunkt. Torv ger effekt ett litet tag och måste sen bytas om det är pH-effekten du är ute efter.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • anli
      • October 2002
      • 654

      #3
      Torvs påverkan på hårt vatten är försumbar...
      Det vet jag av egen erfarenhet (uppsalavatten), enda lösningen är att späda med dest/osmos vatten för att minska hårdheten. Då kan torv och dyl sänka ph märkbart.
      Anders Lindersson
      Anders Akvariesida

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Håller med de andra, det blir väldigt mycket jobb för en väldigt låg effekt förmodligen.
        Berätta gärna vad du har i Kh/Ph och vad du vill ha.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Skaffa saltsyra eller svavelsyra helt utan biprodukter i nån lämplig affär (färgaffär?). Sen får du förbereda vattnet i ett separat kärl tills du får önskat KH (3-5). Nu kommer pH vara väldigt lågt (4-5) men om du väntar ett par dagar så vädras CO2 ut och pH stiger till svagt alkaliskt (7-7,5) och blir lätt att kontrollera med exempelvis torv. CO2 vädras ut snabbare om du stoppar i en syresten med kraftig bubbling i beredningskärlet.

          Du kan använda pH/KH-sänkande medel från akvarieaffären men det krävs sånna mängder att det blir dyrt. Men om du ändå väljer det så tror jag ekbarkextrakt blir billigast.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Jag har kört med fosforsyra i min burk. Det är väldigt viktigt att du luftar vattnet ordentligt annars får du kalkutfällning och vattnet blir grummligt.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • mats m
              • September 2002
              • 515

              #7
              Hej Anders.
              Har du provat oxalsyra ,Det annvänedes för i tiden att avkalka vatten med,kaklken faller till botten.
              Hälsn Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • mats m
                • September 2002
                • 515

                #8
                Hej .
                Hur i helsike stavar jag.
                Häls. Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • kampfisken
                  • September 2003
                  • 666

                  #9
                  Jag inser att det enda som kommer att funka är ozmosvatten. Finns det begagnade ozmosmaskiner på marknaden? Har helt enkelt inte råd med en ny, i och för sig säljer vissa akvariebutiker ozmosvatten, men då jag saknar bil utan är hänvisad till buss blir det helt enkelt ogenomförbart (om jag nu inte köper 5L flera gånger om dagen...). Om ni känner någon som ska sälja sin ozmosmaskin eller kan tänkas låna ut den några gånger i veckan mot betalning kan ni väl höra av er?
                  Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Uppsala akvarieförening har en dom lånar ut till sina medlemmar. Annars så finns det ofta begagnade till salu på saltvattensguiden.se

                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...