Död korall? Kan man ha det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seastar
    • December 2003
    • 3

    Död korall? Kan man ha det?

    Ska bygga mig ett litet akvarium med Guppys i. Har hittat en död korall som är väldigt snygg, kan jag stoppa ner den i mitt akvarium? (har kokat den). Bild på "stenen"
    http://www.enkopingsmk.nu/temp/minastenar1.jpg
    Sen undrar jag om ni har några förslag på hur man får ett akvarium med sötvatten att se ut mer som ett saltvatten akvarium?

    Anders
  • Koma
    • May 2003
    • 189

    #2
    Varför skall det se ut som ett saltvattenakvarium? Jag tycker det är minst lika charmigt med ett välinrett amazonakvarium.

    Angående korallen så finns det en anledning att inte använda den. Den innehåller massa kalk, men dina guppies kommer nog klara sig ändå.
    ¡Hasta la victoria siempre!

    Kommentar

    • Seastar
      • December 2003
      • 3

      #3
      Tycker att "vanliga" akvarier ser så stökiga o mörka ut, ser så ljust o fräscht ut i saltkar. Mycket färger osså.
      Ska man ha i något medel mot kalket?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om det är snyggt i ett sötvattenkar kan man ju diskutera, men en korall påverkar dock kalkhalten minimalt och för övrigt så behövs det lite extra kalk i vatten på de flesta ställen i Sverige. Guppy har definitivt inte heller något emot ett lite högre pH och hårdhet (som kalk ger) utan snarare är det en fördel för dessa fiskar.
        Så lägg du i korallen om du tycker det är snyggt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Koma
          • May 2003
          • 189

          #5
          Det är ju förståss sant att stora delar av sverige har mycket mjukare vatten än jag har. Uppsalavatten duger bara till malawi och dylikt. Själv måste jag blanda med osmos, och undviker allt med kalk i.
          ¡Hasta la victoria siempre!

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Räkna med att korall skelettet snabbt drar på sig alger som är nästan omöjliga att få bort. Dessutom så löses den upp snabbare och lättare än tex kalksten. Men det är inga problem för guppi, det tycker dom om. Det är förmodligen bra för ditt vatten. Sen är du nog ensamm om att tycka att att det är snyggt med lik i karet, men det är ju mer en smaksak.
            MVH
            magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              #7
              Det finns ju de som har plastskelett, skattkistor, dykare mm. Så klanka inte på hur folk inreder sina kar Tropfrog, det är som sagt upp till var och en. En del "knökar" sina kar fulla med växter, och tycker det är snyggt , en del har en död korall och tycker det är snyggt, vad är skillnaden!
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • Koma
                • May 2003
                • 189

                #8
                Växterna är nyttiga och ger fiskarna trygghet.
                ¡Hasta la victoria siempre!

                Kommentar

                • walle_1
                  • April 2003
                  • 221

                  #9
                  Jag tror nog att den där korallen ger fiskarna trygghet också.
                  MVH Martin
                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Jag känner inte att jag klankat ner på någon. Om Seastar tycker att jag gjort det så ber jag om ursäkt. Jag säger att han förmodligen är ensam, i meningen att inte många tycker att det är snyggt. Förmodligen så kommer han inte heller att tycka att det är snyggt när den legat en tid i vattnet, det kommer alger och förvittring att se till.
                    Jag vill gärna dela med mig av min syn på döda koraller. Dom plockas på levande korallrev för att sedan dödas och klorblekas. Världens korallrev försvinner sakta pga många olika anledningar däribland pga plockning till sovenirer. Levande korallrev skyddar många byar i världen mot naturkatastrofer. I philipinerna trängs folk undan eftersom reven skövlats och inget skydd mot tufft sjöväder finns. När inga korallrev är kvar så kan vi ju sitta och titta på våra fina korallskelett i bokhyllorna. Numera är det förbjudet att plocka och transportera korallskelett i största delen av världen, men en del fattiga länder tvingas att exploatera sina korallrev för att överleva, inte bra i längden eftersom dess länder är övärldar och är beroende av reven för mat och skydd. I sverige är det helt förbjudet att importera döda koraller, om du lägger i ditt korallskelett i karet så kommer den att förstöras sakta (mer än vad den redan är) och du kan aldrig få tag i en ny på ett lagligt sätt, såvidare du inte känner någon väldigt misslyckad saltvattensakvarist som själv tar ihjäl dom.
                    Själv så föredrar jag att snorkla på revet eller hålla levande koraller i akvarium. Så länge korallerna lever och växer så har dom en schans. Detta är mitt sett och se det och inget personligt påhopp eller "klankning" av någon annan. Alla måste ges relevanta beslutsunderlag. Det är först när man vet man kan välja. Att de flesta tycker att döda korallskelett är fult är (tro det eller ej)relevant information för de flesta akvarister. Jag själv försöker att skapa ett kar som de flesta som kommer in i mitt hem tycker är snyggt inclusive jag själv. Jag har inte karet för att glänsa i mina vänners beröm, men och andra sidan så vill jag inte ha ett kar som de flesta som kliver in i mitt hem tycker är fult. Allt måste värderas efter sina egna åsikter,som oftast speglas av andras, eftersom vi faktiskt inte har någon smak när vi föds.
                    MVH
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Koma
                      • May 2003
                      • 189

                      #11
                      Jag håller med.

                      Dessutom tror jag inte att koraller kommer i närheten av den tryghetsfaktor som växter ger. (För att förtsätta diskussionen).
                      ¡Hasta la victoria siempre!

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Koma
                        Dessutom tror jag inte att koraller kommer i närheten av den tryghetsfaktor som växter ger. (För att förtsätta diskussionen).
                        Det tror jag, trots att jag är växtakvarist.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          1/ Korallskelett i sig gör ingen skada i akvariet.
                          2/ Snyggt eller inte är väl upp till var och en att bedöma. Väldigt många tycker det är snyggt andra inte.
                          3/ Att fiskarna skulle bli tryggare med växter, stenar, dykare etc. än med korallskelett är naturligtvis avhängigt av vilken art det rör sig om. De allra flesta bryr sig dock knappast och definitivt inte guppy.
                          4/ Växter i akvariet förbrukar kväve och fosfor vilket gör att det minskar risken för t.ex. algproblem i akvariet, därför är det bra att ha växter i akvariet. Koraller, stenar, dykare etc. är döda ting så de påverkar inte detta i vare sig positiv eller negativ riktning.
                          5/ Tropfrog ger i sitt inlägg ett bra exempel på varför man av miljöhänsyn inte bör använda döda koraller.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Tack!
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              • February 2002
                              • 2119

                              #15
                              Bra Magnus, nu har du gett Seastar ett relevant beslutsunderlag, det tyckte jag inte du gjorde med kommentaren:
                              Sen är du nog ensamm om att tycka att att det är snyggt med lik i karet, men det är ju mer en smaksak
                              // Magnus
                              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...