Skadar det fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mia_svart
    • June 2002
    • 7

    Skadar det fiskarna?

    Hej! Jag har ett 150 liters sällskapsakvarium..
    I det så har jag, blackmolly, platy, guppy, neontetror, 1 algeätare, 2 pansarmalar och 2 st praktbotior. Sammanlagt är det 30 fiskar..
    Är akvariumet för litet för 2 st praktbotior?

    I akvariumet så har jag 2 rötter och massa växter.
    Men nu i veckan så hade jag tänkt göra om lite, dvs köpa mer växter & slänga dom gamla som har fula blad. Jag tänkte oxå skälja ur sanden och rengöra sidorna från alger.
    Jag ska även köpa en enda stoor trärot som jag ska ha i mitten i akvariumet....
    Kan fiskarna ta skada av att dom får vara i en hink ca 5 timmar????
    Tacksamm för svar!// Maria

  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Ditt akvarium är nog för litet för praktbota, och det är redan ganska mycket fiskar i det. Praktbotior blir ju ganska stora upp emot 20 cm i akvarium.
    Fiskarna klarar sig om du sätter dem i 2-4 hinkar och sätter syre sten i dem, men om du byter lie vatten till dem så behövs det inte.
    /Lukas

    Kommentar

    • peyman
      • May 2002
      • 416

      #3
      Hej,
      30 fiskar i en hink (jag antar 10L) tycker jag blir för många. speciellt tetrorna som är väldigt lättstressade. Jag skulle delat upp de i två olika hinkar.

      // Peyman

      Peyman Zehtab-Fard
      Uppsala

      Kommentar

      • peyman
        • May 2002
        • 416

        #4
        För ett par månader sedan när jag skulle göra om i akvariet, fyllde jag badkaret dagen innan och slängde in alla fiskarna där inne. De fick vara där nästan 7 timmar.

        Varning! Lås badrummet om du har små syskon hemma.

        mvh.
        // Peyman

        Peyman Zehtab-Fard
        Uppsala

        Kommentar

        • mia_svart
          • June 2002
          • 7

          #5
          Hur länge kan jag ha kvar praktbotiorna i akvariet??
          Än är dom ju inte så stora.....
          Jag tänkte sälja dom när dom blir för stor för mitt akvarium och sedan köpa nya små.
          //Maria

          Kommentar

          • wolfman
            • April 2002
            • 60

            #6
            När botiornas fenor sticker ut genom täckglasen kan det vara en god ide att sälja dom.....näää men skämt å sidå.....tror du måste göra en human bedömning själv i detta läget ....själv har jag en "Gibbe" i en 375 tank.....men inredningen gör att han inte trivs så länge till.....dom måste ju kunna röra sig.
            Det e svårt att ge en x-akt längd eller storlek då man ska sälja sin fisk, för den är för stor eller liknande.
            Jag har sett 2 st, 20 cm botior i en 100 tank....inte kul.

            Kanske man ibland skulle tänka hur man själv ville ha det?
            Lycka till

            Teach me and ill show you.

            Kommentar

            Arbetssätt...