Ommöblering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Ommöblering

    Skulle vilja möblera om rejält i mitt 190 liters kar och undrar vad som är skonsammast för fiskarna?

    Att dom är kvar i burken jag "grejar" i eller om det är bättre att dom är i ett alldeles för litet kar där det sedan tidigare finns några fiskar.

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Jag har låtit dem vara kvar.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • Annika
      • January 2002
      • 2518

      #3
      Det beror väl på vad den stora ommöbleringen innefattar. Skall du tex byta bottenmaterialet är det bäst att flytta på fiskarna först. Skall du bara flytta runt rötter och stenar så behöver du inte flytta på fiskarna. Var bara försiktig så att du inte råkar klämma någon av fiskarna när du flyttar på sakerna.

      //Annika

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag borde kanske beskrivit lite bättre vad jag tänkt göra...

        Jag ska bla flytta på lite större stenar som ligger "begravda" i gruset. (dom ligger på frigolit)
        Gruset kommer alltså röras runt en hel del skulle jag tro.
        Sen ska naturligtvis lite växter flyttas och så men det är inte det som är det stora problemet.

        Förstår att detta inte är så bra för fiskarna men är det bättre att dom får tryckas ner i ett litet kar? (skulle bli 5 mosaikgurami, 12 purpurhuvudsbarber, 5 sorgmanteltetra, 1 kardinaltetra, och 1 skäggmunsmal på ca 25 liter "sim volym" vatten volymen ca 35-40 liter)
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Annika
          • January 2002
          • 2518

          #5
          Hur läng räknar du med att hålla på när du möblerar om?

          När jag fixade med inredningen i mitt 350-liters hörnakvarium hade jag 5 stycken 10-liters hinkar stående på golvet med fiskarna i. Själva möblerandet tog väl 1,5 timma. Fiskarna klarade sig utmärkt i hinkarna under tiden.

          //Annika

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Det lär nog ta några timmar om jag känner mig själv rätt.

            Mosaikguramerna jag har klarade ju transport från GBG till E-tuna (ca 5,5h med småbarn i bilen) så vist klarar dom att vara i en hink några timmar.

            Jag undrar bara vad som stressar fiskarna minst.

            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Annika
              • January 2002
              • 2518

              #7
              Om jag va du så skulle jag flytta på fiskarna, men inte alla till det lilla akvariet. Du kan väl ha Guramina i hinkar?

              //Annika

              Kommentar

              Arbetssätt...