Limmning av BTN modul.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric
    • October 2003
    • 52

    Limmning av BTN modul.....

    Hej på er!!

    Nu är det så att jag ska starta upp ännu ett 720 malawikar som jag har haft utlånat. I det så sitter det en BTN Malawibakgrund. Det som jag ska göra innan jag fyller upp det är att jag ska sätta i 1st. BTN filtermodul B och 1st. fristående modul M. Kruxet är att det sitter en frigolitskiva ordentligt fastsiliconad i botten på karet som jag satte i när jag monterade bakgrunden när karet var nyinköpt.
    Om man skulle ta sig för att pilla bort frigolit och silicon där den fristående modulen ska sitta på botten av akvariet så är problemet att då "sjunker" den ju ner och när man sedan fyller på med sand så kommer den ju knappt att synas.

    Därför har jag tänkt att silicona fast en glas-skiva som är något större än modulen på frigoliten där jag vill att den ska sitta och sedan fästa modulen på den skivan.
    I sånt fall så blir det nog till att borra små hål i modulen så att den vattenfylls, annars så blir nog lyftkraften för stor.

    Vad tror ni om det??, låter det bra.

    //Eric
    Eric
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hur tjock är frigoliten på botten?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Eric
      • October 2003
      • 52

      #3
      Hallå Kjell!!

      Om jag inte missminner mig så satte jag i 2cm tjock frigolit, kanhända att den är 1,5 cm. Det är lite av lathet som jag funderar på att göra så som jag beskriver i början av den här tråden eftersom jag använde rikligt med silicon när jag fäste den så det blir inget snabbprojekt att skära bort det.

      //Eric
      Eric

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Risken finns ju att frigoliten slits sönder - men gör du som du skriver och t.ex. borrar gott om småhål så borde det funka.
        mvh kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Eric
          • October 2003
          • 52

          #5
          Egentligen så vill jag ju inte borra hål i den p.g.a att vattnet i modulen kommer stagnera och det är ju aldrig bra, men det blir nog att göra så eftersom den knappt kommer att synas annars.

          //Eric
          Eric

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Man måste alltid borra små hål - lyftkraften blir enorm annars.
            Jag har alltid borrat små hål i mina moduler och det har aldrig varit några som helst problem.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Eric
              • October 2003
              • 52

              #7
              Det har du ju alldeles rätt i!!, jag tänkte tydligen inte längre än näsan räckte. Jag har bara monterat moduler som är "öppna" längs kortsidorna i mina akvarium, aldrig fristående moduler och med de "öppna" så har man ju inte samma problem.

              Mvh Eric

              Eric

              Kommentar

              Arbetssätt...