Göra om frigolitbakgrunden...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

    Göra om frigolitbakgrunden...?

    Jag är i tankar angående min kommande renovering av min frigolitbakgrund. Mina tankar är att jag skall dels bygga till filterrum i båda bakre hörnen, dels bygga på befintlig bakgrund med extra moduler (tydligare 3D-känsla).

    Nu undrar jag om det är vettigt att försöka bygga på vissa delar på den befintliga bakgrunden. Finns det stor risk för att de påbyggda delarna släpper i limningen?

    Någon som gjort detta? Vad bör jag tänka på?

    Min bakgrund är heltäckande på bakrutan och halvtäckande på sidorutorna. Jag skall skära ut delar av den befintliga bakgrunden så den ser mer "modul-aktig" ut, dvs göra större och mer sprickor/springor. Jag skall också göra filterrum och där har jag olika teorier hur jag skall göra.

    Min första tanke var att göra modul-modell även där men att ha en 5cm frigolitplatta som grund. I sprickorna (stenblocks-mellanrummen)har jag tänkt att göra hål i frigolitplattan och fästa fast myggnät på baksidan. Dessa skall fungera som insug.

    Min andra tanke är att vinkla plattan (90 grader)så att jag får ett 5cm mellanrum som inte blir synligt framifrån och där bakom ha blå filtermatta. Där skall alltså ingen bakgrund vara.

    Vad tror ni om detta och svara gärna på de frågor som är ställda...det skulle hjälpa mig med min nattsömn
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Jadu, du vet nog bäst hur du ska göra som har bakgrunden framför dig. Men med limningen så kanske du kan skära loss ytlagret på den gamla delen där du ska limma så får du en limbar yta.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • byggis
      • January 2003
      • 9

      #3
      Jag använde myggnät i insugen på min bakgrund. jag säger det f0nka, o det syns inte heller. 'målade' över nätet lite med husfix, oxo.

      /jenny

      Fishy, fishy, FISHY!

      Kommentar

      • mia22
        • September 2003
        • 224

        #4
        hej
        jag gjorde om min bakgrund o limmade på nya moduler, och jag tog bort det andra ytlagret med en bladkniv, jag tror att det finns risk att det kan lossna annars bättre att ta det säkra före det osäkra =)
        Lycka till från maria
        MARIA
        http://marressida.com

        Kommentar

        • Marcus1979
          • February 2003
          • 13

          #5
          Tror det beror på hur länge bakgrunden suttit om det går att få fast moduler. Bröt loss en bakgrund som suttit 3-4 år för ett tag sen. Även om den såg bra ut på ytan så blir frigoliten vattendrängt och skör med tiden. De bakgrunden var det inga som helst problem at bryta av med händerna trotts att den på sina ställen var 2dm tjock. Tror kanske att det kan vara svårt att få siliconet att fästa på den gammla då den säker är fuktig även om man inte känner det på ytan.

          Mvh/Marcus

          Kommentar

          • Tricella
            • October 2002
            • 1052

            #6
            Tack för svaren!

            Jag tror att det ska gå bra att bygga om min frigolitbakgrund. Jag kommer att skära bort rejält genom att göra skrevor som gör att det blir mer modulaktigt.

            Det enda jag har problem med rent byggmässigt är att få övergången från bakgrund till det nybyggda filterrummet på var sida. Det kan bli tufft att få det att se naturligt ut...

            Jag har även problem med vilken nyans jag skall välja. Jag väljer mellan en gråstensfärg (blåaktig) eller kalkstensvit/beige. Just nu har jag en mörkbrun/röd nyans och den trivs jag inte med...

            Kommentar

            Arbetssätt...