Bakgrund av skifferskivor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Bakgrund av skifferskivor

    Hej..

    Som ni kanske vet (om ni läst en tidigare tråd av mig nyligen) så har jag fått tag i ett antal rätt stora skifferskivor. Typ 45x20. Akvariet är ett 100L (80x35x35). Alltså bakgrundsytan är 80x35.
    Jag testade igårkväll att stapla upp skifferskivorna på varandra som en bakgrund utanför akvariet. Det såg rätt tufft ut. Jag skulle vilja försöka ha dom som bakgrund.
    Men nu till problemen och frågan.
    I akvariet måste jag fästa dom eller stapla dom så dom sitter där dom sitter. Dessutom måste jag ju ha en frigolit/liggunderlags skiva bakom alla skivorna, (antar jag) som stoppar mot repor osv.
    Hur ska jag fästa dom i varandra? Och går det bra med frigolit bakom, med tanke på att det flyter?

    Antar att ni kommer svara att man ska limma ihop med silikon eller nåt. Hur lång tid tar det för det att torka? och vilket silikon, det handlar ju inte om glas mot glas nu, utan sten mot plast.

    Sen lite följdproblem. Om jag limmar ihop det innan jag stoppar ner det så blir det nog ett himlans problem med att få i det, som säkert kommer sluta med att karet går sönder.

    Jätte jätte tacksamm för tips och synpunkter osv.
  • mia22
    • September 2003
    • 224

    #2
    Hej jag byggde av skiffer och använde då akvariesilikon, jag köpte det på claes ohlson och torkar på 1-2 dygn. Så det silikonet funkar.
    om det blir krångligt att sätta i det så dela frigoliten i två bitar innan du limmar sten, lägg den på ett bord som den ska vara och limma dit stenar( tänk på att limma stenarna så du kan dela den) då kanske det går lättare om du gör så, så kanske du kan dölja skarven snyggt med skiffer. Det var bara en tanke du får prova dig fram.
    Lycka till från maria
    MARIA
    http://marressida.com

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Jag körde med en plexiglasskiva bakom för att fästa skiffret på, mattade ner det lite inna med ett grovt sandpapper och akvariesilikon för att sätta upp mina skifferskivor, använde ganska stora bitar, satte en plastskiva i botten med som de stora skiffer bitarna vilar emot "neråt" så att säga, funkar kanon hos mig..
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Frigoliten fyller ingen funktion om du limmar fast den. Någon gång så kanske du vill ha bort den, då kommer du inte att kunna göra det utan att repa rutan. Så repor kommer du då få i vilket fall. Alternativet att silikona fast stenarna rakt på rutan hade jag valt. Men gugges idé är väldigt god, förutom att stillastående vatten bakom rutan kan göra livet surt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Ok. Det verkar som om det är mer jobb än vad jag trott.
          La märke till ett antal hål som finns på endel av skivorna. Typ borr-hål. Såg att 2 bitar såg ut att passa ihop med hålen på ett sätt. Kan jag använda mig av dessa. Typ sätta en plugg i dom eller nåt så dom sitter ihop?

          Kommentar

          • Danny_C
            • November 2002
            • 787

            #6
            jag skulle tro det såg alldelles platt och enformigt ut...
            -------------------------

            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              JAg funderade på nåt linande, men med "klipphyllor" som man kunde plantera växter på =)
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • izac
                • April 2003
                • 756

                #8
                Jag hade tänkt samma sak. HAde tänkt sätta fast en anubias bland annat

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  mm..men man tänker mycket..ska man göra allt man vill med akvarierna får man lägga ner dubbla sin lön + 48 timmar per dygn & riva ur allt ur alla akvarium varje dag...hehehehehe
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • kung_royne
                    • May 2003
                    • 78

                    #10
                    Jag håller också p att snickra ihop en likande bakgrund. Jag använder mig av en lös "extraskiva" i glas som jag fäster skifferplattorna på och sedan sätter skivan i akvariet. Tilläggas bör att staget som sitter mitt på akvariet är bortplockat för att kunna få i skivan (eller snarare: inte ditsatt då akvariet är nylevererat). Ska bli intressant och se hur man ska få till det!

                    Kommentar

                    • smurfmats
                      • February 2003
                      • 3538

                      #11
                      vore kul med bilder på ditt projekt kung royne..=)
                      tråden om fjärilars lek!

                      Kommentar

                      • kung_royne
                        • May 2003
                        • 78

                        #12
                        Det är faktiskt på g! desvärre lider jag stor brist på digitalkamera så jag måste framkalla bilderna.. >>>_<<<

                        Kommentar

                        • kung_royne
                          • May 2003
                          • 78

                          #13
                          jaha, då har man till sist lyckats få skivan på plats i akvariet (då skivan är 50cm hög och akvariet 60 tänkte jag att det gör ju inget om plattorna sticker ut lite nedanför. Dumt. JÄTTEdumt. Då detta misstag innebar att skivan fick lutas/lyftas och flyttas runt ledde det faktiskt till att några skivor lossnade. Försöker nu limma på dom igen..).Väntar nu bara på att silikonet ska torka så jag kan börja inreda :P. Iofs ingen panik kanske då rot#¤%¤# envisas med att flyta vidare efter närmare tre veckor i badkaret.. *suck*

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            • January 2002
                            • 30

                            #14
                            Varför limmar ni inte med silikon direkt på akvariets bakruta? Det har jag gjort med ett antal kar. Jag har även tagit bort det från flera kar utan några problem.

                            Alla dessa karen har skifferbakgrunder limmade på bakrutan:
                            http://www.hagblomfoto.com/ciklidecentret/cr_08.jpg

                            Här kanske det syns bättre:
                            http://www.hagblomfoto.com/ciklidecentret/cr_05.jpg

                            Något att tänka på i sammanhanget är att silikon är ämnat för glas. Detta innebär att det fungerar ganska likt en sugpropp. Ytan ska alltså vara så blank, slät och styv som möjligt för bästa resultat. Att slipa ner ytan försämrar kraftigt silikonets fästkraft trots att det är det normala förfarandet beträffande alla andra typer av lim.

                            Jag har haft 3-4 skifferplattor som har släppt under loppet av 3 år i 6 stora kar så man kan säga att det fungerar bra. Det är viktigt att se till att skifferskivorna är riktigt rena och torra.

                            mvh,
                            mvh,
                            Fredrik H.
                            www.thecichlidgallery.com

                            Kommentar

                            • JR
                              • April 2003
                              • 2112

                              #15
                              jag har ett kar jag köpte begagnat. det var en frigolitbakgrund fastsiliconad på bakrutan, som suttit i kanske 8-10 år.
                              När jag tog bort den var det tydliga märken i glaset efter siliconränderna, som ej gick att ta bort, precis som om det etsat sig fast i glaset....
                              testade med siliconborttagningsmedel & helt nya rakblad, men det är alltså märken i glaset....
                              synd inte så fasligt mycket med vatten i karet, men som sagt..det finns där...
                              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...