Ingen som vet???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morgan
    • October 2003
    • 176

    Ingen som vet???

    Hej alla!

    Var idag på en byggmarknad och såg en säck med Optiroc putsbruk C ( 20 kg för 39 kr).

    Stod att den innehöll...kalk,cement och sand!

    Är det någon som vet om man kan ha denna till en frigolibakgrund ???
    Och är det någon som har provat den?

    MVH
    Morgan!
    Mvh
    Morgan
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115669
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kan kanske fungera om du har fiskar som tycker om extrent basiskt vatten. När cementen brinner så ligger ph på ca 10, Denna process är dock över inom ett år. Sedan kanske det går att använda.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • jarinen
      • February 2003
      • 801

      #3
      Jag skulle inte fundera på putsbruk C, C betyder att det är mycket kalk och lite cement i bruket.

      Min erfarenhet som murare säger att C bruket är alldeles för mjukt och poröst, löses dessutom upp ganska snart just därför, den kommer heller inte ta fast i frigoliten, helt fel bruk.

      Lägg ner den tanken ! Vad jag förstått så är det Hus fix som gäller i akvariesammanhang, sök på Hus fix och frigolitbakgrund här på forumet så hittar du nog en hel del beskrivningar om behandlade frigolitbakgrunder.

      Mvh Jari

      Kommentar

      • morgan
        • October 2003
        • 176

        #4
        Japp....använde husfix på min lilla bakgrund...så det blir nog husfix igen...den känner jag ju till osv...men tack för alla svaren ialla fall.
        Bara synd att den är så dyr!

        MVH
        Morgan
        Mvh
        Morgan
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115669

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          På byggmax har de billig husfix som heter "Dana Filler" ifall du har en sån butik i närheten.

          Tropfrog: Husfix är cementspackel, så jag tror inte det blir sån kraftig pH-ökning på vattnet.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          Arbetssätt...