Stenar och marmorkross till Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Stenar och marmorkross till Malawi?

    Vilka typer av sten bör och kan man ha till ett Malawiakvarium? Finns det stenar man bör undvika? Är marmorkross lämpligt som grus i ett sådant akvarium?
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Jag tycker marmorkross är lite för vitt. men det är ju en smak sak.
    marmorkross är dock bra att ha i akvariumet p.g.a. att det gör vattnet mer alkaliskt. Det gör även kalkstenar och korallgrus.

    I mitt tanganyika kar har jag vanlig sand från naturen. Men marmorkross i filtren, samt gömt kalkstenar och korallgrus under mina stenrös.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Att vattnet skulle bli mer alkaliskt (högre ph och högre kh) av marmorkross håller jag inte riktigt med om. De flesta som har komunalt kranvatten har över 8 i ph i kranen. Vid ph 8 så kan marmorkrossen inte göra någon skillnad. Då krävs det natríumkarbonat eller liknande för att höja ph och kh. Att det ligger och skyddar mot ph fall är däremot en bra fördel i malawikar.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Jaha, så marmorkross skulle om inte annat hjälpa till att förebygga PH-fall? Jo visst blir det nog vitt, man bör väl helst ha mörk finkorning sand till Malawi? Kanske lägger ett marmorkrosslager på 20L underst och 15L finkornig sand över, men med tiden blandas väl lagren ut med varandra. Humm, svårt val det här. Angående stenar läste jag någonstans här på zoopet att lavastenar kan bli vassa och bör undvikas ihop med mindre och känsliga ciklider, stämmer detta?
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • Slan11
          • June 2003
          • 316

          #5
          den behöver inte vara mörk, men finkorning såklart.
          1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

          Kommentar

          • kampfisken
            • September 2003
            • 666

            #6
            Vad anser ni om att blanda marmorkross för både utseendets och PH:s skull med finkorning mörk sand som ger fiskarna "bättre" färg och som dom kan gräva i, säg ungefär 20L av vardera? Skulle sanden så småningom automatiskt hamna nederst/underst? Någon som har erfarenhet av lavasten och Malawiciklider förresten?
            Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Lavasten är väl rätt normalt att ha i malawikar? Det grövre gruset hamnar oundvikligen överst. Ha några kalkstenar eller snäckor i karet istället om du vill ha fin mörk sand.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Eric
                • October 2003
                • 52

                #8
                Själv så kör jag med den beryktade blästersanden från biltema, men en lika malawibiten släkting kör med blandad vit och svart marmorkross och massor av skifferplattor i sitt 1200 liters. Riktigt snyggt om man inte strävar efter ett biotop-akvarium.

                Han inhandlade krossen och skifferplattorna hos ett företag som tillverkar trädgårdsplattor och kom undan med 250kr för 7 stycken 20-liters hinkar med kross. Jag vågar inte ens tänka mig vad det skulle ha kostat om man inhandlar det hos en akvarieaffär. Så det är ett tips.

                //Eric

                Eric

                Kommentar

                Arbetssätt...