Bygga egen BTN?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slan11
    • June 2003
    • 316

    Bygga egen BTN?

    tror det blir finfint. har faktiskt tänkt på den idéen själv några gånger. aldrig blivit av dock. Btn är ju helt klart den bästa inom bakgrunds tillverkare, så att slå dom är ju helt klart en utmaning. Men å andra sida så får du det precis som du vill. finns ju moduler att köpa annars. sen plussa på några rötter brevid den å några skiffer bitar skulle också funka. bara ett tips.

    Lycka till i Bakgrundstillverkningen!
    1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    #2
    Bygga egen BTN?

    Skulle vilja skaffa en BTN till mitt nya akvarium som jag tänker ha som Malawiakvarium, men då måtten är något udda (75x60x75) skulle en sådan bli väldigt dyr att köpa, om det nu ens är möjligt. Då jag inte är ute efter att ha pump och värmare och dölja dom bakom en BTN utan bara ha som dekor har en idé letat sig fram i min skalle:

    Om man köper 2-3 stora rötter (som är ca. 40-50 cm höga) vilka man sågar av plant på baksidan samt bottens undersida och silikonar fast dom på en stor glasskiva, som man sedan i sin tur silikonar fast ojämna mindre skifferbitar av varierande storlek (och i flera lager) på de ytor som inte täcks av rötterna, och till sist silikonar fast allt detta på bakrutan, borde man väl få en rätt snygg BTN? Silikonade fast skiffer på glasskivor till mitt 170L och det blev väldigt vackert, så om man monterar dit ett par ordentliga rötter bör det väl bli ännu snyggare?

    Vad tycker ni om denna idé? Jag vet att Malawiciklider lever vid klippzonen, men det står ju ofta i artbeskrivningen här på zoopet att de trivs med och bör ha ett par rötter, då det ska likna deras hemmiljö? Har jag fattat det rätt, eller vill dom bara ha stenar? Är det något annat ni tycker jag ska silikona fast på BTN-glasskivan, eller komplettera med? Skulle detta bli en naturtrogen BTN? Kom gärna med kommentarer, tips och idéer!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #3
      Vi har ju alla olika smak. Jag är en av dem som tycker att rötter inte passar så jättebra i att malawikar. Men att köpa en BTN till ett akvarium som är 60 högt men bara 75 långt känns onödigt då du bara kan använda halva bakgrunden.

      Men att alternativ är ju Pangeas bakgrunder. dessa finns 60 höga men bara 1 meter långa. ta en titt på dem.
      http://www.staffanstorpfiskimport.com/pangea.htm
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        jag har bara rötter med mina malawi just nu, och det är apsnyggt =)
        det finns massor med gömställen i dem, & de "bor" i en speciell stor rot =)
        jag har visserligen bara Golden, det kanske är det som gör det snyggt? gula fiskar mot bruna rötter.. är bra mycket finare än massa sten iallafall!
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Tack för länken davide! Där fick man lite inspiration. Jo, det råder delade meningar om man ska ha BTN med eller utan rötter till Malawi, fast jag tänker att eftersom fiskarna ändå "kräver" ett antal rötter, så varför inte använda några och göra en BTN av dom. Ihop med skiffer på tomma ytor borde det som sagt bli kalasfint. Finns det några speciella rötter man bör ha i ett Malawiakvarium eller är det bara att köpa på i egen smak? Jag verkar ha varit otydlig med akvariets mått, här kommer den exakta: 75 cm lång/bred x 60 djup x 75 hög. Något udda men platsar finfint på mitt skrivbord. Får försöka bygga grottor på höjden som ett "höghus"... Tackar för era synpunkter ;-)
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • Slan11
            • June 2003
            • 316

            #6
            bara hoppas du skickar in bilder under och efter bygget =))
            1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

            Kommentar

            • aquan00b
              • September 2003
              • 140

              #7
              Rötter = garvsyra = Ph- har jag fel eller .!?????+
              Har läst en massa om rötter o alla verkar ha nånsorts inverkan på PH-
              Hmmmmm Malawi som skall liga på minst 7.5 ph Intressant att röter inte har inverkan i era kar.
              Vad gör ni då för att dom inte skall sänka ph.??

              Kommentar

              • davide
                • February 2003
                • 1093

                #8
                "Gamla rötter" dvs rötter som har legat ganska länge under vatten har tappat sin pH sänkande effekt.

                Därför rekomenderar jag att du försöker köpa "begagnade rötter" alternativt köpa rötter som ligger i djuraffärens akvarium.

                Lycka till...
                och ta bilder, det låter faktiskt som om det kan bli ganska fint.
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  Ursprungligen skickat av aquan00b
                  Rötter = garvsyra = Ph- har jag fel eller .!?????+
                  Har läst en massa om rötter o alla verkar ha nånsorts inverkan på PH-
                  Hmmmmm Malawi som skall liga på minst 7.5 ph Intressant att röter inte har inverkan i era kar.
                  Vad gör ni då för att dom inte skall sänka ph.??
                  mina rötter är rätt nya & färgar vattnet lite brunt vilket är snyggt..
                  det kanske sänker PH lite, men det är ok för det sjunker inte under 7.0 iallafall.
                  Att malawi MÅSTE ha 7.5 eller över är ju också en överdrift. Jag har runt 7.2-7.4 skulle jag tro och det är inga problem.
                  Och vill man höja PH med rötter i karet är det bara att ösa ner lite bikarbonat ju.
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...