Bara filtret som syre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Bara filtret som syre

    Hej!
    Jag tog idag bort syrepumpen ur mitt akvarium, anledningen till det är för att den låter så mycket & för att det blev dags för värmare & därmed ett behov av ett ledigt eluttag. Är det verkligen nödvändigt att ha syrepump i akvariet eller räcker det med att jag riktar utblåset på filtret mot ytan så det blir som en ström i vattnet? Det kommer inga bubblor som från syrestenen men funkar det ändå?
    Tack på förhand!
    Hälsningar Nova
    Denise
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #2
    Hej!

    Det funkar jättebra!

    Syrepumpen är en kvarleva från när det inte fanns riktiga filterpumpar utan man var beroende av bubblorna för att få rörelse på vattnet.
    Sen är det många än i dag som tycker att det är vackert med bubblor.

    Jag tycker att dom för mest väsen.

    Urban

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      Hm.. Rätta mig om jag har fel, men ja hörde nåt om att det t.o.m. kunde vara en nackdel att ha en syrepump (syresten). Nåt om att syret drevs ut ur vattnet. Eller var det co2? :S
      Nån kanske kan fylla i (?)

      Tycker det kan vara fint med lite bubblor. Hade det ett tag, men sen avrådes jag att ha det. och det är just anledningen ja har glömt

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Du är inne på rätt spår. Luftbubbel i karet kan vädra ut co2 ur karet. Då trivs inte växterna något vidare. Undantaget är väl om man har extremt mycket växter, lite fiskar och ingen co2 tillsats. Då kommer faktiskt luftbubblet att käna som co2 tillsats från luften. Men i vanliga fall så är luftbubbel inte bra.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • izac
          • April 2003
          • 756

          #5
          Så man skall alltså inte ha luftbubblor?

          Då frågar man sig varför en massa filterpumpar har en sån funktion, att sprutta ut bubblor, om det inte ger en positiv effekt.

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            Tack så mycket för svaren!
            Denise

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ursprungligen skickat av izac
              Så man skall alltså inte ha luftbubblor?

              Då frågar man sig varför en massa filterpumpar har en sån funktion, att sprutta ut bubblor, om det inte ger en positiv effekt.
              Effekten är väl att folk tycker det är snyggt. Folk får vad dom efterfrågar. Vi som tänker efter själv/lär oss av andra kan ju alltid korka igen den funktionen.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                o sen kan de ju fungera i kar utan växter o i mindre akvarium...

                mats
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Amy
                  • September 2003
                  • 81

                  #9
                  Jag hade tänkt springa o köpa en luftpump, med syresten idag....Ska jag strunta i det??

                  Akvariet är på 168 liter och där sitter ett innerfilter som idag står för syret. (Trodde det blev för lite syre?)
                  /Amy Glaad

                  Kommentar

                  • jak621212
                    • January 2003
                    • 23

                    #10
                    Man märker om flödet av vatten är för dåligt. Fiskarna som andas
                    genom att syrerikt vatten passerar deras gälar måste annars
                    stå och hyperventilera med gälarna. Detta är säkert en påfrestning
                    för fiskarna som då ofta söker sig upp mot ytan. Samtidigt måste det ju finnas något syre i vattnet att ta upp. Jag har öppet vid täckglaset just där vattnet srömmar så det får med sig syre ifrån luften. Jag har även använt syrepumpar till mindre akvarium och när vattenpumpen har varit trasig och det är inget fel med det. Problemet är som ovan nämnt att det låter mer.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...