Skiffer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Skiffer

    I vilka vattendrag i vilka världsdelar förekommer skiffer naturligt? Vilka fiskar "tål" skiffer bäst och vilka arter är det som normalt brukar omges av en "skiffermiljö"? Har fått veta att svart skiffer släpper ut mindre ämnen i vattnet än brun skiffer, men hur "farligt" är brunt skiffer egentligen? Då jag brukar bygga grottor av skiffer är jag nyfiken på vilka fiskar jag "kan" ha och inte bör ha.
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    #2
    Skiffer förekommer över hela världen i olika former, för vidare information sök på några av geologisidorna på nätet, t.ex. http://www.geonord.org , de har mycket information och många bra länkar.

    Läste för ett tag sedan att alunskiffern som har använts som råvara i den hemska blåbetongen, har ett relativt högt innehåll av uran vilket har har medfört de höga doserna av radon i hus. Inte så roligt att stoppa i sitt akvarium kanske...

    /Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Tack för länken, men det jag undrar över är just brun skiffer. Ska silikona fast bitar på två glasskivor och ha som "BTN"-bakgrund i akvariet ihop med bland annat scalare. Någon annan som har egena erfarenheter?
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • izac
        • April 2003
        • 756

        #4
        Alunskiffer, vad är det för skiffer?

        jag så skiffer senast när jag var o snorklade i medelhavet för 2veckor sen. Det var riktigt kul att se, för det påminde om hur jag hade placerat mina skiverskivor i mitt akvarium.

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Tja, inte för att jag tänkte använda alunskiffer, då radioaktiva fiskar nog är det sista man vill ha. Fast OK det vore ballt med neongröna firrar... Men det är alltså relativt OK att ha så pass mycket brunt skiffer i karet (170L)?
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • TaNk girL
            • July 2003
            • 153

            #6
            En polare som är geolog sa att det finns huvudsakligen tre typer av skiffer: alunskiffer, glimmerskiffer och oljeskiffer. Om man skrapar med något vasst på stenen och det bildas
            1) ljusa rispor = alunskiffer
            2) rispor med en svag doft av fotosken = oljeskiffer
            3)mörka rispor eller inga rispor alls = glimmerskiffer
            Glimmmerskiffer är OK att ha i akvarium, de andra kan man glömma.
            Så sa i alla fall just den geologen...
            ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

            Kommentar

            • Tottofagrin
              • July 2003
              • 330

              #7
              Håller med om det som TaNk gIrL skriver. Alun- och oljeskiffer är väldigt närbesläktade vad jag förstår och gränsen mellan dem är fin, tror att alunskiffer med mer än 3% oljeinnehåll kallas oljeskiffer.

              Dock kan tilläggas att all (nästan säker) skiffer som säljs i butik som dekoration eller gångplattor tillhör glimmerskiffren. Alun- och oljskiffer bryts först och främst för olje, uran och svavel framställning.

              Så, köpt skiffer kan med nästan 100% säkerhet stoppas i akvarier, dock får man se upp om man plockar själv ute i skogen.

              Ett tips om man är osäker är att ringa SGU (sveriges geologiska undersökning) och fråga om vad för sorts skiffer som finns i det aktuella området.

              /Kalle
              MVH Kalle
              "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                det jag har lärt mig är att det blir bruna rispor av alunskiffer...
                o vita av "vanligt" skiffer....
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • TaNk girL
                  • July 2003
                  • 153

                  #9
                  Ursprungligen skickat av smurfmats
                  det jag har lärt mig är att det blir bruna rispor av alunskiffer...
                  o vita av "vanligt" skiffer....
                  Visst fasen, jag rörde ihop det innan. Alltså bruna rispor i alunskiffer och ljusa i "snällt" skiffer, alltså skiffer som inte reagerar med akvarievattnet...säger geologen.
                  ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                  Kommentar

                  • kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

                    #10
                    OK, jag får en blandning av bruna och ljusa repor i mitt skiffer, som är inköpta i akvariebutiker (Akvariehobby i Uppsala och Akvarielagret i Stockholm). Så chansen att jag har fått någolunda "bra och rätt" skiffer är således stor?
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...