biotopriktigt Aulonocara akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel
    • January 2002
    • 1

    biotopriktigt Aulonocara akvarie

    Hej Kjell !

    Vill börja med att tacka för en intressant sida som du och
    Christian åstakommit. Främst då akvariesidan.

    Kjell jag vet att du är en riktigt erfaren profil när det handlar om akvarier och främst då ciklider därav följande brev.

    Jag får snart hem ett 420 Liters akvarie som jag tänkt försöka göra till
    ett riktigt biotopriktigt Aulonocara akvarie av.

    Fiskar jag ev. skall ha i karet är:
    A. Maleri (samt någon mindre Aulonocara-art, tips ??)
    C. Moorii (Blå delfinciklid, 2 par alt. 1hane 2honor)
    Lite olika varianter av rödzebra (blå, gula ,röda, ob osv.)(max 8-10st)
    eller några Maingano eller någon annan mindre relativt lung art.

    Akvariet har jag tänkt skall bestå av korallsand i större delen av akvariet, huvudsak i framakant men som övergår till en rödbrun sand eller grus alt. svart finkornigt grus där jag kommer lägga mina grottor, klippformationer o dyl.

    Jag vill ha lite halvskum belysning så jag kommer ev. köra med
    2st Aqua BioSun rör med UV-ljus(lysrampen är igentligen för 4st lysrör)

    Är detta en ungefärlig bitopriktig planering för ett kar där större delen är
    Aulonocara, C Moorii ??

    Ge mig gärna synpunkter o flera råd inför mitt inredande.

    Hur är det med sand kontra grus ?
    Sanden är ju mer kompakt och jag menar om 20kg sand väger upp mer än vad ex: 20kg grus gör i ett akvarie, om det är skillnad i tryck o belastning på bottenglaset ?? I och för sig skall jag limma dit en 1-2cm frigolitskiva på botten innan stenar o sand läggs ut för att jämmna ut just trycket och ha en viss säkerhet ifall stenar skulle falla !

    *pust*
    Det var ett långt brev !
    Men varför inte vända sig till proffsen när man är lite osäker !? :-)

    ciklidhälsningar
    Daniel
    D.A
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Daniel,
    Du har säkert redan kollat på "Fiskgrupper" - "Malawi-Aulonocara" och där står ju lite beskrivet om hur man skall inreda ett malawikar.
    Först till din blandning:
    Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" och Cyrtocara moori tror jag går bra ihop. Du vill ha ytterligare en Aulonocara, varför inte A.hueseri som är liten eller den något större A.kandensee. Risken för korsning med maleri är minst för kandensee.
    Det kan mycket väl funka med några zebror, men bättre är nog att välja några av de mindre och lugnare arterna t.ex. Golden - Likomapärlan - Livingstonii - socolofi.

    Föredrar själv definitivt sand före grus och det är ju mer biotopriktigt (se foto på ovan nämnd avdelning) än grus och det var ju det du var ute efter. Du behöver inte bekymra dig över trycket på bottenrutan, det klarar alla moderna akvarier.
    Du tänker också ha korallsand och det är ju så långt ifrån biotopriktigt som man kan komma. Fördelen är väl att det är kalkhaltigt, men det går ju att lösa på annat sätt.
    Lite drygt halva akvariets bottenyta skall vara täckt med sand, resten med klippor.
    Jag tror inte alls på iden att ha olika avdelningar med olika sand, det kommer nog att se lite konstigt ut. Vill du använda olika sorter med sand, blanda hellre ihop de olika sorterna till en "ny" sort.


    Vad gäller lysrör hade jag nog använt tre rör. Bio Sun som du nämner är ett utmärkt rör speciellt för växter, men lyfter inte alls fram färgerna på fisken och eftersom det inte direkt är ett växtakvarium vi talar om hade jag nog valt 1 Aqua Bio Sun med UV och 2 "färgrör". Vilket färgrör du skall välja beror lite på vilka fiskar du slutligen väljer. Kolla resp. lysrörs spektra (finns ofta angivit på kartongen, eller på tillverkarens hemsida). Vill du lyfta fram de blå färgerna som på C.moorii, socolofi, likomapärlan etc. skall det var mycket blått i spektrat.
    Vill du ha fram färgerna på Maleri, rödzebra, golden etc. skall det vara mycket rött i spektrat.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...