Löv i akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eliin
    • March 2003
    • 66

Löv i akvariet?

Var på akvarielagret igår och såg ett akvarium som hade ek(?)löv som inredning.. Tyckte att det var otroligt snyggt och skulle vilja ha det i nåt av mina kar.. Men till frågan, hur ska man bära sig åt, e de bara att plocka löv utifrån naturen? Man måste väl göra något med dem innan de hamnar i akvariet, typ torka, koka, annat? Tänkte att det kanske finns ämnen som inte bör hamna i akvariet på dem, eller parasiter m.m.

Tack på förhand!

MVH ELIN
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Ta torra fallna löv, och lägg dem i vatten. De sjunker på 2-5 dagar. Du kan snabba upp processen genom att koka, men jag tror de bryts ner snabbare då.

Sen är det bara att köra. Snyggt & bra.

Enda problemen är att a) de färgar vattnet svagt brunt, b) de kan sänka pH en del, och c) de multnar bort på ett par månader, så man måste hela tiden lägga i nya.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Eliin
      • March 2003
      • 66

Tack för svaret =)
      Lät lite jobbigt att man måste byta efter nån månad, men å andra sidan så brukar man ju tröttna på inredningen efter ett tag iaf.. Du tror inte att det finns nån risk att lägga i löv med tanke på t.ex. parasiter eller om det finns rester av avgaser?

MVH ELIN

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Nej, förutsatt att du inte tar löven alldeles vid en större väg eller liknande, så är det lugnt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• gosatta
          • December 2002
          • 2669

Jag tvättar och sen kokar mina blad och efter det är dom garanterat rena. Att dom skulle bryta upp bara efter någon månad håller jag inte med om, mina har nu legat över en månad och enu finns det inga tecken på att dom ska ha börjat förmultna.

Tröttna på det kommer du nog inte att göra efter som det kan förhöjja cilket akvarium som helst så gör som jag nu i höst, gå ut med STOOORA påsar å fyll upp med ek löv så att dom räcker fram till nästa höst =)
          /Mats Åhrman
          http://www.gosatta.org
          http://www.stockholmsciklidklubb.com
          http://www.ciklid.se

Kommentar

• Eliin
            • March 2003
            • 66

Tcker ju absolut att eklöv e snyggast, har iofs inte sett några kar med andra löv, men tror nog att de e så.. probelmet e ju bara att jag bor norr om dalälven o här existerar knappt några ekar, har sett en som någon planterat i skogen bredvid där jag bor o den e typ en meter hög bara =P Om jag inte lyckas få ihop tillräckligt med löv från denna lilla ek, vilka andra löv funkar? Det jag tänkte på mest då e om något träd innehåller något, för fiskarna, giftigt ämne? Lönnlöv e väl de löv jag funderar mest på..

Kommentar

• alie
              • February 2003
              • 427

Finns det någon bild på nätet nånstans? Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle se ut med löv i ett akvarium!

Kommentar

• Eliin
                • March 2003
                • 66

nja.. försökte leta lite igår efter nån bild.. tänkte att jag skulle få lite mer inspiration, mne hittade ingen.. möjligtvis att dett kanske finns på akvarielagrets hemsida.. det var ju där jag såg akvariet.. kan inte adressen i huvet.. ska leta på den o gå in o kolla själv =) skriver här igen om jag hittar nåt!

Kommentar

• matt.is
                  • April 2003
                  • 361

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1568

Här på zoopet finns en bild ..
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

Kommentar

• mats m
                    • September 2002
                    • 515

Hej.
                    Kan tänka mig att allöv kan gå för jag använder alkottar till PH sänkning,1st. kotte per L.vatten.Prova i liten skala först för vattnet blir brunt.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

Allöv är gröna... Även när trädet släpper dem på hösten.
                      Ser förresten att bladen på zoopet-bilden är lönnlöv.

Har också provat både lönnlöv, björklöv, och benjaminfikus-löv, och lite otippat så bryts fikus-löven ner snabbast (tog bara en vecka), björk- o lönn-löv håller hyfsat länge, 1-2 månader, men eklöven regerar.
                      Bok kan vara ett alternativ till ek, annars.

Kommentar

• Alva
                        • May 2003
                        • 434

ja har väl haft bok i ett akvarium ca ett halvår, de är samma blad som från början....
                        <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

Kommentar

• Dagan
                          • November 2002
                          • 411

kan man ha små kvistar i akvariet då?
                          har några ek kvistar med bruna löv sittandes på undrar om man kanske kan ha dem i akvariet?
                          har legat i vatten i 4 dar nu
                          Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

Kommentar

• Ann-Louise
                            • October 2002
                            • 33

Dagan,

jag har rötter som jag har tagit från ett stort träd som vält, rötterna är "trådrötter" eller va dman ska kalla dem. Dom är alltså tunna 5mm i diameter och så är dom krokiga, böjbara ect.
                            Släng du ned kvistarna... håll bara koll på akvariet så om du märker någon konstigt så kan du avlägsna kvistarna fort.

Mvh
                            Ann-Louise

Kommentar

• Dagan
                              • November 2002
                              • 411

okej mina är väl kanske nån cm bred men borde inte tiden i vattnet gjort sitt med dem också?
                              Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

Kommentar

Arbetssätt...