Frigolit i+utanför akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • izac
    • April 2003
    • 756

    Frigolit i+utanför akvariet

    Hej,

    Jag har ett akvarium på typ 80 liter som ja vänter på att få fixa med. Akvariet har en ram (för visst är det här en ram? -> http://www.picturecd.com/system/logi...&username=fjon). Akvariet står även på en alu-ställning.

    Är lite orolig för att det ska brista av nån anledning. Vill helst inte ha x antal liter i lägenheten, och det ivll helst inte grannen heller skulle ja tro.
    Jag hade iallafall tänkt ha typ 1cm frigolit innaför på botten, för att skydda underglaset. Ska jag även ha en en skiva frigo under? Mitt golv är inte det rakaste, fast jag satt en timme för en dag sen o justerade ställningen med ett vattenpass, så att det såg helt OK ut. Vad jag kan se så har inte akvarierammen full kontakt med ställningen. Kan detta vara "skadligt"? Jag är inte helt säker om ja ser rätt, men det kan vara så.
    Här är två bilder på en kant. Säg vad ni tycker. http://www.picturecd.com/system/logi...&username=fjon (kolla bilderna Kant1+kant2)
    Går det att ha en frigolitskviva, även fast man har aluställning? Och isåfall, är det nåt att rekommendera. Vill vara 101% säker på att det ska hålla.
  • Slan11
    • June 2003
    • 316

    #2
    gick inte att se bilderna.
    men jag tror inte det är nån fara... bara det står rakt. och plant.

    frigolit i akvariet kan aldrig vara skadligt.
    om du lägger frigolit under så se till att ramen står på frigoliten, annars så brister bottenglaset. ja.. d var väll allt.-
    1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

    Kommentar

    • izac
      • April 2003
      • 756

      #3
      Så.. Nu funkar bilderna också.
      Men tänk om det inte gör det då? *orolig*
      Det är alltså bättre att frigoliten under sticker ut än är för lite.?

      Kommentar

      • Niizze
        • February 2003
        • 206

        #4
        Jag tror inte det ska vara några problem om du har kollat ställningen med ett vattenpass.
        Frigolit i akvariet är däremot en bra ide. Jag har en 1cm tjock skiva i mitt 450 liters, och den är bra för malawizebrorna har grävt ända ner till botten.
        Lycka till
        /Niizze

        Kommentar

        • Slan11
          • June 2003
          • 316

          #5
          jag har inget liknande i mitt 540. Men om m anhar mycket stenar och grävande fiskar eller bara e överförsiktig så, javisst =)

          me bara det står någorlunda rakt och inte lutar åt olika håll. såklart. så är det ingen fara.. men har du frigolit så ska den vara perfekt så ramen står på den eller lite utanför..
          1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

          Kommentar

          • spaceace
            • February 2003
            • 257

            #6
            Tror inte att det är någon fara med golvet och ett 80 liters. Med större akvarier kan man fylla en del vatten, låta stå någon dag och sedan kolla med vattenpass.
            Min zoon
            Mitt fotogalleri

            Kommentar

            • izac
              • April 2003
              • 756

              #7
              Hur tar man ur vattnet ur karet när det är dags att fylla på med sten o skit då? :S

              Kommentar

              • Slan11
                • June 2003
                • 316

                #8
                med slang? hävert effekten
                1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

                Kommentar

                • izac
                  • April 2003
                  • 756

                  #9
                  Ok.. Spelar det någon roll om det är lite vatten kvar (typ mindre än 1 cm) när man trycker ner frigoliten? Det borde väl gå ändå?

                  Kommentar

                  • Mariaa
                    • January 2002
                    • 591

                    #10
                    Hej1
                    Du måste limma fast frigoliten i botten på akvariet. Annars finns det stor risk att den flyter upp. Frigolit har en enorm flytkraft. Du kan inte limma om det är vatten kvar i akvariet, om du inte köper silicon som kan härda under vatten. Lättast att tömma akvariet är att använda slang. Till det sista kan du ta en svamp eller liknande som du suger upp vatten med.
                    Mvh Maria

                    Kommentar

                    • Rosa
                      • September 2002
                      • 435

                      #11
                      om man har tunga stenar och grus hur ska då frigoliten kunna flyta upp?
                      Eva

                      Kommentar

                      • Mariaa
                        • January 2002
                        • 591

                        #12
                        Hej!
                        Den kanske kan böjas upp i hörnen?
                        Mvh Maria

                        Kommentar

                        • Rosa
                          • September 2002
                          • 435

                          #13
                          jag har frigolit i botten på alla mina kar och inget av dom är fastlimmat och hörnorna lyfter inte, men de beror ju på hur mycket grus man har.
                          Jag vill inte sillikona fast frigoliten för jag tycker den blir så äcklig med tiden och då byter jag ut den.
                          Eva

                          Kommentar

                          • Mariaa
                            • January 2002
                            • 591

                            #14
                            Hej!
                            Det beror väl kanske på hur tjock frigolit man har. Är den tunn så böjer den sig kanske.
                            Mvh Maria

                            Kommentar

                            • Rosa
                              • September 2002
                              • 435

                              #15
                              jag har en cetimeter tjock friggo.
                              Eva

                              Kommentar

                              Arbetssätt...