Rötter att sjunka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jacequeline
    • January 2003
    • 22

    Rötter att sjunka

    Hej... jättedum fråga men hur får jag mina rötter att sjunka? måste jag har någon tyngd så dom stannar på botten eller?
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    om dom inte sjukner direkt så är det bara att låta dom ligga i blöt så kommer dom förr eller senare att sjunka, kan ta allt ifrån nån timme till veckor helt beroende på vad det är för slags trä etc. etc.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      vill amn att det ska gå fortare så kan man koka dem.... har man stora rötter kan det ju vara svårt men man kan ju koka en del av den så sjunker den lite fortare iaf...
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • LoX
        • September 2003
        • 30

        #4
        Jag tyckte inte alls det var en dum fråga, har själv fnderat på att skaffa en rot, och nu vet jag hur man skall göra. tack för både en bra fråga och bra svar

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          En liten varning bara!!! Om du sänker rötterna i karet, genom att lägga något på dem eller genom att tynga ner dem på annat sätt, se till att förankra grejorna ordentligt!!!
          Om roten "kommer loss" så flyter den upp snabbt och kan krossa täckglaset, vilket innebär glaskrossrensning i massor i karet.
          Av den anledningen är det bättre att låta roten ligga i en hink eller badkaret tills den sjunker...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            #6
            Om nu inte roten får plats i badkaret då?? =))
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=19443

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              om en sån fetrot flyter då har man problem..hehehe lär ju ta ett tag!
              annars om den får plats i en hink eller nåt så häll kokande vatten på den, så kommer det säkert gå lite fortare..varmt vatten tränger ju in lite fortare =)
              kan vara luftfickor i den med som gör att den inte sjunker..
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • mare
                • September 2003
                • 32

                #8
                Om en rot är så stor och flyter vad är det för rot då?Jag har en stor rot och den är jättetung(vet ej vad för rot,det är typ mangrove)???????????????????????????????????????
                M.V.H MARRE

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  det är en torr rot - trä som ej är blött i mitten eller har luftfickor knuffar undan mer vatten än sin egen tyngd och kommer altså att flyta..
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Ja, vad man gör med en flytande rot som inte får plats i badkaret, har jag inte en aning om.... Fråga någon med pool... kanske inte så bra med kloret... Knyt i ett ordentligt rep och låt den flyta i närmaste sjö... Skämt å sido, har inte en blekaste aning, måste väl ändå vara bäst att sänka den i karet, men förankra den VÄL, eller kör utan täckglas och ramp tills den sjunkit.
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • LinK
                      • April 2003
                      • 385

                      #11
                      Hej!
                      Tips 1.
                      släpp ner roten i karet för där måste den ju ändå få plats om du ska ha den där. Låt den flyta på ytan tills den sjunker av sig själft...? svårarer än så kan det ju itne vara men då tar det ju längre tid för den att sjunka iof!..
                      Tips 2.
                      Ha den i badkaret. Fyll upp så mkt vatten du kan. Duscha roten med varmt vatten och stäng dörrar och fönster så det blir hög luftfuktighewt i badrummet.. kommer nog funka br4a tror jag... eller? jo da.

                      Lycka till!
                      MvH
                      Martin Sundholm

                      "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag vill påpeka att jag inte provat detta, men jag har varit frestad.

                        I alla fall... Träskepp som sjunker på mer än cirka tio meters djup flyter det inte upp vrakdelar ifrån, eftersom de luftfyllda cellerna i träet kollapsar pga trycket och vattenfylls.

                        Man skulle alltså kunna testa att binda fast roten i en sten, sätta allt på ett minst tio meter (helst mer) långt rep, och sänka ner roten i en djup sjö.
                        Resultatet BORDE bli att roten 'vattenfylls' inom bara några minuter istället för på flera veckor.

                        Problemet blir nog att hala upp roten igen, när den skall upp har den, om tricket fungerar, ingen flytkraft, så det kommer att bli tuuuungt...

                        Återigen, jag har inte provat, men det borde kunna fungera.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • LinK
                          • April 2003
                          • 385

                          #13
                          Hej igen!
                          Mike Noren: Jäkligt intresant!!!!! men gifter och annat i vatnety som finns i sjön då? går det?
                          MvH
                          Martin Sundholm

                          "Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

                          Kommentar

                          • JR
                            • April 2003
                            • 2112

                            #14
                            parasiterna bara tryyyycks in in roten..hehe..får köra roten några varv i en gigantisk micro efteråt?
                            annars är det ju ett toppensätt.. "tryckkoka" den typ =)
                            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...