Engelsk sjösten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    Engelsk sjösten

    Hej!
    Jag har länge funderat över det här med engelsk sjösten. Jag har det i ett av mina akvarium och det fungerar bra. Har ett pH på ca 7 där när jag sänkt med sera pH minus. Har testat gruset och det innehåller inte kalk. Men ändå så har många avrått mig från att ha det eftersom det höjer pH. Så man ska inte ha engelsk sjösten om man ska ha t.ex. sydamerikanska fiskar. Men jag har även Tanganyikaciklider och när jag skulle skaffa dem så avrådde folk mig fortfarande från att ha engelsk sjösten. De sade att jag skulle ha grus som höjer pH och det gör inte engelsk sjösten. Vilka ska men tro på. Jag har alltid trott att engelsk sjösten inte innehåller kalk, men hur är det egentligen?
    Mvh Maria
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1/ "Äkta" engelsk sjösten innehåller kalk.
    2/ Idag säljs det också grus under namnet "engelsk sjösten" som inte innehåller kalk.
    3/ Idag har vattnet i Sverige väldigt ofta en låg buffringsförmåga vilket innebär att vattnet blir väldigt instabilt. Därför är det oftast faktiskt inte fel att även använda en del kalkhaltigt grus även i "sura" akvarier (dock inte till extremt survattenskrävande arter).
    4/ Vilket KH har ditt vatten - om du anger det är det lättare att ge ett svar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mariaa
      • January 2002
      • 591

      #3
      Hej!
      Då har jag kanske inte äkta engelsk sjösten då.
      Mitt vatten har ett KH på ca 3,5. Anledningen till att jag frågade är inte att jag har problem med något utan bara att jag blev lite nyfiken.
      Mvh Maria

      Kommentar

      Arbetssätt...