Grottor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • scholss
    • August 2003
    • 1

    Grottor

    <b><font size="2">Hej</font id="size2"></b>

    Jag undrar om någon vet om men kan använda cement. och göra grottor och berg av?
    Måste man ha någon speciell cement?
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Ja det kan man. Tänk bara på att cementen kommer att höja hårdheten och Ph värdet i vattnet.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Tänk på att använda armering av något som inte påverkar vattnet om du ska ha armering. Hönsnät kanske är lämpligt? Jag vet inte. Många har ju spackel baserat på cement = husfix på sina bakgrunder så det fungerar ju bevisligen bra.

      Jag skulle fösöka göra formar och gjuta i. Jag ska nog göra ett försök om jag hittar lite cement hemma. Kan man blanda det så man får en formbar massa på något vis?
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Tottofagrin
        • July 2003
        • 330

        #4
        man måste nästan ha något att bygga cementen kring, den är lite svår att få att fastna i en "form". Det går att lacka cementen med en speciell lack så att inte så att inte den läcker ut kalk i vattnet. det bildas en kristallin yta på cementen som är väldigt slitstark.
        MVH Kalle
        "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Formen ska ju inte cementen/betongen fastna i utan man ska få loss den ur formen efteråt. Man kanske kan göra formar av frigolit att gjuta i?
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • marcus_swe
            • July 2003
            • 483

            #6
            Gör en lite sand hög som du sedan "klär" med cement... Då får du en kulle/grotta... Blanda cementen så den blir trögflytande...

            Kommentar

            • marcus_swe
              • July 2003
              • 483

              #7
              Modelllera (eller liknande) med gladpack på skulle nog funka bättre än sand.. då kan man göra högre saker (sanden "flyter" ju ut)...

              Kommentar

              Arbetssätt...