Ny uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockard
    • August 2003
    • 5

    Ny uppstart

    Hej!

    Skall flytta mitt 540l akvarium ett antal meter och skall därför tömma det. Har tänkt mig att göra iordning en bra botten, detta är min plan; först ett lager med näckroslera sedan ett lager av ett kommersiellt bottenmatrial typ florapol el liknande och sist ett lager med rådasand (0,8-1,2mm) ev. även blanda i torvgranulat. Har ej haft någon vidare fart på mina växter och vill därför testa detta tillsammans med TMG när jag nu ändå måste riva ur akvariet.

    Vad tror ni om detta? Är det helt galet!?

    Synpunkter, ideer angående detta!?

    Fakta:
    Belysning: Har precis kompletterat min lysramp med två lysrör till, kör nu två sunglo och två triton.
    Fisk:
    Jordätare, Altum, Ancistrus, Rödmunstetra, nyckelhålsciklid.
    Växter: Javaormbunke, vallesneria, crinumlök mm.
    Filter: Ett innerfilter och ett ytterfilter (1200l/h)

    mvh
    Rickard
  • Corydoras mad
    • April 2003
    • 1686

    #2
    <font color="red">Egentligen borde jag kanske inte svara på ämnet eftersom jag är en relativt nybörjare i ämmnet, men jag vet inte riktig om allt det dära med botten materialet behövs, jag skulle bara kört med råda sanden och växt gödning, det är nog också lättare att bara trycka ner en lerkula vid rötterna om de ens behövs. Kör med en hemmabyggd CO2 anläggning också!
    Fast egentligen så beror det ganska mycket på vad du skall ha för växter, om de är svår skötta.

    Jag får mitt 375L akvarium den 25:e, och jag skall köpa råda sand imorrn (0.8-1.2mm), och eftersom jag tänker sattsa på växterna denna gång har jag bara valt växter som är relativt lätt klassade. Men som sagt jag kanske inte är den rätte att svara på ämmnet. Defdac lärde mig ganska mycket i ämmnet så du kanske borde fråga honom.

    Lycka till!</font id="red">
    /Mathias
    The Corydoras freak

    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

    Kommentar

    • hgus
      • July 2003
      • 221

      #3
      Det är väl inte Rockard från GMF-planket, väl?

      Kommentar

      • Rockard
        • August 2003
        • 5

        #4
        Ursprungligen skickat av hgus
        Det är väl inte Rockard från GMF-planket, väl?
        Nej det är det inte.....

        /Rickard

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Om man skall fylla bottnen med en massa "kladd" så tycker jag att man skall köra med försiktig bottenvärme för att det inte skall ruttna. Men jag håller just nu på att flytta mitt kar och river ut all bottengödning för att jag misstänker att det är boven bakom mina mörkgröna alger. Egentligen så är mycket ljus, co2 tillsats och klockren vattengödning det bästa. Då behöver du inget "kladd" i botten. Men som sagt, för den lata så kan man få måttlig tillväxt (och med lite tur) inga alger med bottengödning. Men innan du sätter i en näringsbomb i ditt kar så gå igenom ljus och co2 ordentligt.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Rockard
            • August 2003
            • 5

            #6
            Tck för svar....

            Ja man kanske ska ta det lite lugnt med bottenkladd... hmmmm får se hur man ska göra. Ska iallafall ta tag i flyttandet nu till veckan så kom gärna med fler tips... Som akvariet har varit nu så har det inte funnits en tillstymmelse av alger och som sagt dålig tillväxt på växter, känns nästan som lite alger skulle vara välkommet... men en algexplossion är ju ingen höjdare. Har ju iofs uppgraderat min lysramp precis och ej hunnit se några ev resultat av detta ännu.

            /Rickard

            Kommentar

            • Rockard
              • August 2003
              • 5

              #7
              .....det skulle ju även kunna vara en idé att jag har lite tanigt med invånare i akvariet.... kanske skulle ta och införskaffa lite mer fisk helt enkelt...

              /Rickard

              Kommentar

              • Mariaa
                • January 2002
                • 591

                #8
                Hej!
                Hur fungerar det med detta "kladd" och Jordätare?
                Mvh Maria

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Om man vill ha fart på växtligheten så är det bra att mäta järn, nitrat och fosfat. Man kan tillsätta tmg eller pmdd tills järnhalten ligger på en bra nivå, då utgår man från att alla övriga microämnen finns i rätta proportioner. Om man har för lågt nitrat och/eller fosfat så kan man som du säger öka fiskbeståndet eller tillsätta kaliumnitrat och kaliumfosfat(?). Jag föredrar det senare eftersom det går att docera lättare. Problemet när man som du ökar ljuset och fyller botten med gödning så vet man inte vilket som ledde till vad. Jag brukar nöja mig med att ändra en faktor i taget. Låt säga att du råkar ut för en hyffsad tillväxt och lite alger. Vad har då förorsakat respektive grej? Det går då inte att svara på. En annan faktor som jag tycker du skall fundera över är co2. Mät kh och ph, morgon och kväll. Använd sedan dessa värdena i denna tabell: http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=198 . Om du ligger under det gröna fältet så är det co2 och inget annat som fattas ditt kar. OBS att detta förhållandet gäller bara om du inte tillsätter några organiska syror (tex torv eller ekextrakt). En del forskning pekar mot att en syrefattig botten av lera och torv kan producera mer co2 men knappast tillräckligt, det kan man då inte heller mäta sig till. Inte heller kan man styra över det . Personligen så föredrar jag co2 tillsats i en reaktor. I mindre kar eller i kar med lågt kh kan det räcka med co2 av jästtyp.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Rockard
                    • August 2003
                    • 5

                    #10
                    Tropfrog, tack för bra svar!

                    Skall prova och mäta upp hur mitt CO2 ligger, har dock ingen ekonomi för att köpa ett CO2 kit och antar att det är svårt att köra jäst till ett 540l, någon med erfarenhet från detta. Är dock fortfarande inne på att göra en fetare botten, kanske inte fullt så kladdig som mina första planer var.

                    /Rickard

                    Kommentar

                    • Igelkott
                      • June 2003
                      • 214

                      #11
                      Jag har aldrig prövat men man kunna köra fler jästanläggningar. Fick just en känsla av att ju fler anläggningar detså stabilare tillförsel.. (fel?)
                      Är inte detta en japan?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...