Koskalle i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    Koskalle i akvarium?

    Hej hej

    Har sedan ett antal år tillbaka en gammal älgkoskalle på väggen. Den är behandlad med klorin för många år sedan och är nog så ren och bakteriefritt som något annat i min lägenhet (lite damm har den samlat förstås...). Jag tycker att den nu skulle göra sig bättre som en inredningsdetalj i ett akvarium än att hänga på väggen. Vad tror ni om det? Den innehåller naturligtvis kalk som allt ben gör, men frågan är hur mycket som lakas ut? Ska man kanske lacka den på något sätt? Skallen är ju så härligt full av små grottor och gömställen för de små liven..

    Vad tror ni? Något att försöka sig på? Eller är det en onödig risk?

    /Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp
  • discus10
    • April 2003
    • 413

    #2
    Jag tycker inte du ska ha något sådant i ditt akvarium. Hur naturligt är det? Jag tror inte fiskarna bryr sig så mycket om det är en älgkoskalle eller en mangroverot.
    Mvh Jonas
    http://www.discusklubben.se

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Varför måste det vara så naturligt hela tiden? Jag är rätt övertygad om att djur drunknar ibland eller av andra anledningar blir liggandes i vatten tills det bara är skelett kvar. Är det också onaturligt? Låt Kalle ha sin koskalle i akvariet (tänk vad roligt det skulle låta om det var en tjurskalle ). Jag vet inte om den är olämplig rent vattenmiljömässigt men man kan alltid lacka den med akvarielack från Epotex om män vill vara på den säkra sidan.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av Tottofagrin

        Vad tror ni? Något att försöka sig på? Eller är det en onödig risk?
        Mja... Det funkar säkert, men betänk att ben består av kalciumFOSFAT, inte kalciumKARBONAT (kalksten), och fosfat är ett gödningsämne... Plus att ben innehåller massor av proteiner, och om inte skallen är tvättad i bensin är det förmodligen en hel del fett i den också.
        Det funkar nog som sagt, men det finns en risk för skitigt vatten och algväxt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #5
          citat:
          --------------------------------------------------------------------------------

          Jag tycker inte du ska ha något sådant i ditt akvarium. Hur naturligt är det? Jag tror inte fiskarna bryr sig så mycket om det är en älgkoskalle eller en mangroverot.

          ---------------------------------------------------------------------

          Som AndreasN skriver, det är väl inte så himla onaturligt med ett drunknat djur i sjöar och åar, har själv dykt mycket och vid några tillfällen sett skelettdelar och och skallar liggandes o skräpa.

          För mig är problemet snarare om den rent kemiskt kommer ställa till problem, vilket kan vara ett reellt problem. Tyvärr.
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • jebus
            • May 2002
            • 19

            #6
            Jag hade 2 st gäddkäkar i mitt yngelkar för ett tag sen.
            käkarna var kokade och rengorda men inte behanlade med något.
            Det dröjde ca 2 dagar innan det började lukta skit ur tanken och det blev någo semmig yta på benet, så det funkade inte i alla fall.
            jag tror det är bäst och lacka skallen först(koskallen alltså).
            I'm a robot.

            Kommentar

            • Tottofagrin
              • July 2003
              • 330

              #7
              För ett antal år sedan läste jag en artikel i vad jag tror var Sydsvenskan om att man utanför Skanör i Skåne (i havet) hade hittat benrester såsom revben och dylikt från kor som man efter C4 bestämning upptäckte härrörde från stenåldern! Så ben verkar inte ruttna eller brytas ner lika lätt som annat organiskt material. Med denna kommentar inte sagt att det inte kan ställa till problem i ett litet akvarium... Men det lutar åt att jag får lacka skallen om jag ska fullfölja mina planer.
              MVH Kalle
              "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

              Kommentar

              Arbetssätt...