Frågor om frigolitbakgrund!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Frågor om frigolitbakgrund!

    Funderar (som alla andra?) på att bygga en bakgrund i frigolit till mitt 375kar.

    Frågorna är:

    1. Går det att använda husfix utan att lacka? Hade tänkt ha den i ett Malawikar, så detgör absolut inget om vattnet blir hårdare. Dessutomär priset på lacken en av de största anlednignarna till att jag ännu inte helt bestämt mig om jag skall bygga eller köpa en "fotobakgrund".

    2. Hur får man fast en frigolitbakgrund egentligen? MÅSTE man limma den mot glaset med silicon? Hur får man då bort den om man skulle vilja göra något annat med karet, t.ex skapa S.Amerika biotop? Går det att få bort den om man limmar det, eller är akvariet "förstört" då?

    En annan sak som inte kanske har med bakgrunden ågöra,men med inredningen.
    Går det att bygga större "klippblock" med samma metod (frigolit med husfix) ellerbler det så mycket lyftkraft att alltihopa kolapsar å flyter upp till ytan? Hade tänkt ha lavasten i karet, men detär inte direkt billigt. Billigare att bygga klippblock av hoplimmade och utskurna fligolitklossar,som kombineras med mindre mängder lavasten... "Klippblocken" skulle då limmas mot en 1cm frigolitskiva som ligger på botten som "stenskydd" för å slippa sprickor om cikliderna gräveroch underminerar stenarna.
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #2
    1. Ja det går, man får en PH sänkning också om jag inte minns fel från andras erfarenheter, tänk på att malar och fiskar som "pickar" eller äter på bakrunden kan få loss husfixen bara.. en fördel med att lacka alltså....

    2.alla medel är väl tillåtna men frigolit har en enorm lyftkraft så att hålla den på plats kan vara svårt utan att limma den.... kolla i forumet hur de har fått loss silicon! det blev en tråd med en hel massa tips om jag inte minns fel! Själv limmade jag upp en tun platsskiva med lite silicon och sen har jag limmat allt till bakrunden på den sen...

    samma sak gäller ju stenarna, malarna kanske käkar på dem, men annars så ska det väl gå bra, men du har samma dilemma med att "hålla" dem nere här!

    hoppas det går bra!
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    Arbetssätt...