Dekorationer av cement?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Dekorationer av cement?

    Hejsan allihopa! nu är jag tillbaka på zoopet efter runt 2 år av inaktivitet.


    Så, jag har hört att man kan göra akvariedekorationer av cement. är det sant eller bara en myt?

    Jag tänkte att det är lika bra att fråga proffsen innan jag förstör nånting...





    tack
    //ralle
    Senast redigerad av Gäst; 07 February 2015, 20:50.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Proffs vet jag inte men för all del...

    Cement, jo det är utmärkt, har man lagom många tummar på rätt ställe så går det att få till bra saker och har man lite konstnärliga anlag så går det att göra riktigt snygga inredningar och bakgrunder. De riktigt händiga kan göra en trädstam som inte går att skilja från en äkta bara genom att titta.

    Men.

    Det finns en del att tänka på. Det kan bli bra men också elände om man inte tänker sig för. Först en liten utredning av begrepp, cement, det är ungefär som lim, man blandar det med sand, grus och vatten och när det sen härdat så har man betong. Eller så köper man en färdig blandning, husfix är det många som använder.

    Grus och sand och cement, det blir tungt. Det är inte alltid det blir så lyckat så därför brukar man börja med en kärna av frigolit som man sen smetar cementmaterialet på. Blir ofta lättare, både till vikt och att göra.

    Sen när man fått till nåt snyggt och det härdat lite, då är det bra då? Tja, om man nöjer sig med Malawi eller sånt som trivs med hårt vatten och högt pH, då kanske det kan gå. Annars så kommer det som innehåller cement att under lång tid påverka vattenvärden på ett helt oacceptabelt sätt. Man måste göra nåt åt det helt enkelt. Det går att snabbhärda kemiskt men det är lite osäker metod.

    Alltså lackar man. Epotex akvarielack är säker och garanterat bra. Biltemas båtlack har använts och brukar visst fungera men det är lite mer osäkerhet där. Gör man ett bra jobb med lacken så behöver man inte fundera mer på att cementen ska påverka vattnet.

    Att lacka har också en poäng till, då kan man måla innan. Då kan man få skuggor som man vill och den kulör man önskar. Jag har erfarenheten att betongen kan se mörk ut innan den hamnar i karet och se tråkigt ljus ut när det väl kommer i vatten så det där med att måla kan ha sin poäng.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      tack för svaret

      min idé var att göra en ca. 10cm modell av fyren Långe jan, så vikten blir nog inget problem.
      och en så liten pryl kanske inte påverkar PH-värdet speciellt mycket? annars får jag väl köpa såndär lack

      Kommentar

      Arbetssätt...