Vilken jord?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrEwing
    • January 2015
    • 6

    Vilken jord?

    Som relativt ny akvarist får jag ställa dumma frågor föreställer jag mig.
    Vilken typ av jord ska jag använda mig av i mitt akvarie under gruset? En del verkar dessutom lägga allt från nät till vadd mellan de två lagren för att minska vattenärgning, nedsjunkning mm. Hur tjockt lager med jord respektive grus? Vad har ni för erfarenheter?
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    #2
    En mkt viktig fråga är dina ambitioner rörande växter? Din fråga antyder en äldre filosofi att lägga lerklumpar och svarttorv under grus. Men idag finns betydligt vassare produkter. Vill du ha ett riktigt växtakvarium så är det en sintrad, japansk eller dansk akvariejord som gäller som saluförs under det måttligt spännande namnet "soil", dvs jord. Genom att den här produkten är bränd, som en finkornig pellets så slammar det inte lika illa som om du själv skulle försöka lägga matjord eller lera i akvariet. Dessutom finns strukturen kvar och borgar för att det inte blir syrefritt i bottnen, dvs du slipper en farlig utveckling där olika organiska material skulle kunna bilda nitrit och tom merkaptaner ("svavelväten"). Det jobbiga med Soil är att man får stå ut ett par tre veckor innan man kan sätta till fiskar eftersom soilen faktiskt släpper en hel del näringsämnen första tiden.

    Vill du förenkla och ha traditionell akvariegrus som bas i ditt akvarium, kanske bara för att det är vackert (soilen är inte snygg, den är brun), så kan du lägga ett näringsrikt material underst som ofta säljs som "substrat". Kolla in tropica.com och "guide" så får du en utförlig beskrivning. Resten sand/grus.

    Om du inte har ambitioner att få en kraftigare växt på dina akvarieväxter kan det i stället vara en fråga om val av biotop. Vill du ha afrikanska ciklider som gillar hårt vatten så välj ett grus med mkt kalkhaltiga mineral som Engelsk sjösten eller tom marmorkross.

    VIll du ha ett mjukt vatten för ett regnskogsakvarium så välj kvartssand som är fullständigt inert (påverkar inte pH) eller tom ett torvlager som sänker pH ganska dramatiskt. Välj vilken typ av akvarium du vill skapa så är det mkt lättare att bestämma sig för bottenmaterial.

    Kommentar

    • MrEwing
      • January 2015
      • 6

      #3
      Tusen tack Åke. Ska knalla in på tropica och spana. Som de flesta så läser jag allt, ser på youtube mm. Om jag blir klokare... troligt...mer förvirrad?.....garanterat

      Kommentar

      Arbetssätt...