aquadecor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas1978
    • November 2014
    • 54

    aquadecor

    Hej
    Är det någon av er som provat aquadecors bakgrunder?
    De har ett fantastiskt utbud och är mycket prisvärda.

    Tar mycket mindre plats än BTN också.
  • Jonas1978
    • November 2014
    • 54

    #2
    Jag gjorde en chansning. Hittade inte mycket info på nätet om detta företaget. Men nu har jag beställt en bakgrund 150x60. Man kunde beställa i vilka dimensioner man ville. Blev knappt halva priset av en btn
    Har redan haft lite mejl konversation. De bygger kammare för pump x 2 utan kostnad.
    De verkar grymt seriösa, men jag får väl se vad som senare kommer.
    Är rejält nyfiken på vad som kommer om en två veckor eller så

    jonas

    Kommentar

    • Jonas1978
      • November 2014
      • 54

      #3
      Jag fortsätter att prata med mig själv i denna tråden. Efter ett antal skisser fram och tillbaka är den nu under tillverkning.

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        Oj spännande! Har inte hört talas om dessa förut men dom såg bra ut! Och ruskigt billigt var det också... Håll oss uppdaterade
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Hade själv behövt denna leverantör när jag köpte BTN. Min var fel mått, skev solblekt till onämnbar nyans. Svor när jag byggde in pumphuset med en bågfil, de fick stänga pingstkyrkan pga mitt vokabulär.
          Hoppas det funkar bra för dig! Låt oss höra!
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Juni
            Hade själv behövt denna leverantör när jag köpte BTN. Min var fel mått, skev solblekt till onämnbar nyans. Svor när jag byggde in pumphuset med en bågfil, de fick stänga pingstkyrkan pga mitt vokabulär.
            Hoppas det funkar bra för dig! Låt oss höra!
            Varför reklamerade du inte. Jag hade aldrig accepeterat detta.

            Aquadecor ser väl ut så där - finns annars en konkurrent till BTN som görs i Indonesien som är riktigt snygg (minns inte vad den heter) och som dessutom antagligen är gjord i samma material som BTN. Aquadecor verkar vara gjord i glasfiber.
            Om jag har bakgrund i mina akvarier så blir det nästan enbart BTN - i småakvarierna Slimline (som tar lite plats och är rätt billiga (billigare än Aquadecor) och i de stora akvarierna modulerna. Men de indonesiska bakgrunderna skulle jag kunna tänka mig att testa om de finns tillgängliga - de ser snygga ut men jag vet ännu inte om de har samma hållbarhet som BTN.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Jag kontaktade dem, men företaget ville inte kännas vid att den ena stått i skylten eller annnat ljus. Problemet var att fiskarna redan väntade på sitt kar och silikonet skulle torka... Tiden var boven. Kommer tänka mig noga för innan jag köper något begagnat som behöver komma i bruk snabbt. Ett under att dessa fiskar överlevde. Dock bra som nybörjar fiskar, de tål endel missar. Sparar till mitt drömkar med Diskusar!! Under tiden har vi ganska kul och exprementerar med Malawisarna som mår toppen!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Juni
                Jag kontaktade dem, men företaget ville inte kännas vid att den ena stått i skylten eller annnat ljus. Problemet var att fiskarna redan väntade på sitt kar och silikonet skulle torka... Tiden var boven. Kommer tänka mig noga för innan jag köper något begagnat som behöver komma i bruk snabbt. Ett under att dessa fiskar överlevde. Dock bra som nybörjar fiskar, de tål endel missar. Sparar till mitt drömkar med Diskusar!! Under tiden har vi ganska kul och exprementerar med Malawisarna som mår toppen!
                Ja begagnat skall man nog kolla extra noga. Sedan är varken BTN eller andra bakgrunder avsedda för att stå i solljus för då förändras rätt snabbt färgen. Visst den kan vara snygg ändå (fast oftast inte) men färgen överenstämmer definitivt inte med andra av samma fabrikat och kulör.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Akvariet var begagnat med fiskar i, BTN bakrunderna var nya och kostade mer än hela akvariet! Var igår på Åleds och spanade på mitt Discus kar som drömmarna skall leda till. Han satte ner det 30 %, endast för att jäklas med mig tror jag
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Jonas1978
                    • November 2014
                    • 54

                    #10
                    Dum fråga kanske, men vad spelar det för roll om det är glasfiber eller polyretan (typ btn)
                    det enda viktiga är väl att det är en hållbar/snygg yta som inte avger några kemikalier??

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jonas1978
                      Dum fråga kanske, men vad spelar det för roll om det är glasfiber eller polyretan (typ btn)
                      det enda viktiga är väl att det är en hållbar/snygg yta som inte avger några kemikalier??
                      Jepp, men på den gamla goda tiden när jag var grossist så sålde jag både PUR-bakgrunder och glasfiberbakgrunder och då höll inte färgen så bra på de senare eftersom färgen på dessa målas på efteråt. PÅ PUR.bakgrunderna så är färgningen en del av tillverkningen av själva bakgrunden och går därmed in en bit i PURen och blir betydligt slitstarkare. Så det var då en himla massa reklamationer på glasfiberbakgrunderna. Men det är ju ett antal år sedan och det möjligt att dagens glasfiberbakgrunder är bättre.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        #12
                        Hur har det gått Jonas? Nöjd??
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        • Jonas1978
                          • November 2014
                          • 54

                          #13
                          Jag fick den igårkväll. Leveransen tog lång tid (2 veckor). Det lokala postkontoret satt på paketet i tre dagar utan att skicka avi. Men fick tracking nr av Aquadecor så jag hittade vart paketet fanns. Så nu är det hela hämtat.

                          Min första reflektion var att det är ett antal moduler med passform mot varandra (tror det var 7 st). Hade väntat mig kanske två. Spelar egentligen ingen roll, lite mer arbete vid monteringen bara. Måste skaffa svart dekorplast och sätta bakom akvariet. Annars kommer skarvarna att lysa igenom. Fast det hade jag ändå tänkt.

                          Reflektion två, den ser riktigt bra ut rent visuellt när jag lagt ut den på golvet. Bortsett där jag har två kammrar (för pump mm) tar den betydligt mindre plats än BTN eftersom baksidan är platt. ändå rejäl 3D känsla.

                          Kvaliten kan jag nog egentligen inte uttala mig om. Den är gjort av en bas av dynavicell som är målad/behandlad. Provskrapat med nagel på sidan. Ytan verkar hållbar, blev inget märke.
                          Nu har jag tömt akvariet på alla fiskar,vatten och grus. Läste sedan i bruksanvisningen att den behöver torka ytterligare 7 dagar... snopen blev jag där som tänkte silikona idag och fylla i vatten i övermorgonen. Får lugna mig lite med vattnet.

                          Ska lägga in en bild när jag satt den på plats. Blir nog imorgon.

                          Jonas

                          Kommentar

                          • Hans.Lindaker
                            • April 2006
                            • 1837

                            #14
                            Bilder låter bra
                            Kul att du är nöjd med första intrycket, blir spännande att se hur den ser ut, både i vatten och torr!
                            /Hans
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                            Kommentar

                            • Jonas1978
                              • November 2014
                              • 54

                              #15
                              Här är en bild när den ligger på golvet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...