Svårare att få saker att växa i sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tsknas
    • August 2014
    • 2

    Svårare att få saker att växa i sand?

    Hejsan, jag har tänkt att starta upp ett nytt akvarium nu nästa vecka, har haft flera akvarium tidigare men har nu inte haft något uppe dom senaste åren.

    Jag hade tänkt att köpa sand för att jag tycker det är mycket finare än sten, men jag har läst lite olika vad som gäller med växterna i sand, visa trådar ser man att sand är precis lika bra som sten för att få plantorna att växa, i vissa trådar så är det precis tvärtom, vad tycker ni som har testat båda?

    Tack på förhand!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det beror på vad du menar med sand - är det väldigt finkornig sand (typ chinchillasand) så är det lite väl finkorningt men är det uppåt 1 mm så är det inga problem
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tsknas
      • August 2014
      • 2

      #3
      Jag hade faktiskt bara tänk mig sån där jula sand alla pratar om, verkar ju vara populär, eller vad rekommenderas?

      Kommentar

      • Karl Holm
        • November 2011
        • 223

        #4
        Vad jag har observerat i mina kar är att det växer bättre om sanden är lite grövre. Visst växer det fint i blästersand från Jula, men jag tycker att fler växter gör bättre ifrån sig om rötterna får bättre möjlighet att andas som med sand/grus runt 1mm. Jag har 0,8-1,2mm rådasand i ett kar och blästersand i ett annat. Jag skulle rekommendera det förstnämnda (finns på vissa byggvaruhus billigt). I framtiden vill jag dock pröva rådasanden som är snäppet finare och se hur det tar sig. Men kort och gott, gillar du blästersanden bättre så köp den. Det funkar fint.

        Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

        Kommentar

        Arbetssätt...