chingchilla sand till corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yngel till Yngel
    • October 2013
    • 18

    chingchilla sand till corydoras?



    Har någon erfarenhet av så finkornig sand som 0-0,5 mm? Ska inreda nytt juwel lido 200 l kar och ska ha många corydoras. Hur blir det med växter? Svår skött att hålla rent? Yr de runt en massa? Erfarenheter och åsikter om detta sökes.
    200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Jag har ju själv Biltemas finkorniga sand och den har en kornstorlek på 0,1-0,7 och det är nog det finkornigaste jag skulle råda dig att ha. Redan den storleken skapar en sand som är perfekt för Corydoras men som ändå rör sig hela tiden. Köper du finkornigare tror jag du får problem med att sanden yr upp och att det då går in i filtret. I denna kornstorlek så kan jag inte ha insuget på ytterfiltret för nära sanden för då sugs det in i filtret hela tiden när Corydoras vispar runt i botten i närområdet. Extremt finkornig sand får svårt att lägga sig på botten.
    Senast redigerad av Bluewing; 21 August 2014, 05:48.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Yngel till Yngel
      • October 2013
      • 18

      #3
      Tack för snabbt svar. Det är något att tänka på. Vilken färg har biltemas sand? Har Rådasand med liknande mm som din biltema. Den är något rödaktig, va ute efter något ljusare.
      200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Biltemas är inte speciellt röd alls utan snarare grå/vit/beige.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Upplever sanden som rejält ljus.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Jag hade julas förut men bytte till rådasanden då kornstorleken och färgen kändes bättre. Julas var ljusare och mer kompakt.

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408602530.469722.jpg
Visningar: 1
Storlek: 249,0 KB
ID: 2162886
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408602571.003067.jpg
Visningar: 1
Storlek: 297,1 KB
ID: 2162887
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408602629.955772.jpg
Visningar: 1
Storlek: 258,9 KB
ID: 2162888
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408602664.532239.jpg
Visningar: 1
Storlek: 296,7 KB
ID: 2162889

            De ovan är Julas. Tog några gamla bilder på måfå. Här nedan kommer några med Rådasand.

            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408602720.386611.jpg
Visningar: 1
Storlek: 296,1 KB
ID: 2162890
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408602773.606203.jpg
Visningar: 1
Storlek: 346,3 KB
ID: 2162891
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1408602789.378447.jpg
Visningar: 1
Storlek: 304,9 KB
ID: 2162892

            Jag tycker skillnaden är rätt stor iaf.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Yngel till Yngel
              • October 2013
              • 18

              #7
              Tack för fina bildexempel. Rådasand har jag hemma i corydorasvänlig storlek. Kanske lutar åt att fortsätta med den. Men hade en vision av ett ljust akvarium där gröna växter o fiskarnas färge skulle komma fram.
              200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Biltemas sand ser ut som Julas.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Jag tycker personligen att rådasanden är lite för röd och inte så jättesnygg och jag har själv kört den till pansarmalar men är ytterst tveksam till hur bra den är för dem, om man tittar på kornen så är dem väldigt vassa även om de är små och har man gjort rent råda med handen i en hink med vatten så blir man bra öm i handen efter ett tag... kan inte vara så gött för malarnas skäggtömmar, kan tänkas?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Jag tyckte blästersanden kändes värre faktiskt (inombords). Inbillade mig att den såg vassare ut. Det var en av orsakerna till varför jag bytte i alla kar. På pansarmalarna har jag dock inte sett eller märkt någon skillnad oavsett vilken av dessa sandsorter jag kört med. Dock tyckte jag att den var lite för finkornig. Föredrar snäppet större korn som jag hittade med rådasanden.

                    Men jag håller med om att den är lite för röd... Ett tag blandade jag den med julas. Det blev riktigt bra. Minns inte varför jag slutade med det, hum.

                    Men TS, kör på bläster (julas eller Biltemas) om du vill ha ljusare. Väldigt många kör med dem och de funkar bra.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Yngel till Yngel
                      • October 2013
                      • 18

                      #11
                      Slutade med att jag hällde i den Rådasand jag hade hemma i storlek 0,4-0,8 mm. Har kört den sanden i mitt 54 l med panda pansarmalar i ca 7-8 månader och de mår alla bra och har sina tömmar kvar. Finns dock utrymmer kvar att blanda upp med en annan sand så kanske fyller ut med Julas eller Biltemas (vilket jag hittar först) i en något mindre mm. Tycker dock att det nya karet med Rådasand är bra mycket ljusare än det som gått några månader. Sanden har alltså mörknat (samt att belysningen skiljer sig åt). Om färgen inte skulle ändras skulle jag va nöjd med den som den är nu.

                      Att sand kan vara värt att spekulera och googla sönder haha Tack alla som engagerar sig
                      200 L Juwel Lido, Slöjstjärt, L-mal och corydoras.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Allt är värt att spekulera och googla sönder Så nu tycker jag du börjar hitta helt rätt akvaristiskt nördiga inställning. Välkommen i denna exklusiva skara av lyckliga människor.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        Arbetssätt...