Bakgrund, aquadecor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hundraett
    • July 2014
    • 80

    Bakgrund, aquadecor?

    Hej å hå!
    Står i startgropen för ett nytt akvarium på 1000 liter, 200x80x70 cm (sista är höjd så BTN funkar inte praktiskt).

    Just nu är jag på jakt efter bakgrunder och har fastnat lite för aquadecor. På bild tycks de ge bra djup, naturtroget och relativt billigt. Man kan också få skräddarsytt utifrån storlek på karet. Jag är beredd att offra lite av simyta och fokuserar på att få bort det fyrkantiga. Planerar således att även ha på kortsidorna också, och då runda av hörnen med fejkade stenbumlinar så att säga. Kommer att köra med två ytterpumpar. Är ny här på zoopet och det tycks inte finnas någon tråd som tar upp aquadecor. Skulle vara kanon om någon har erfarenhet kring deras bakgrunder. Bilderna på deras hemsida är lite svårgreppbara då bilderna på bakgrunderna inte riktigt synkar med bilderna då de sitter i akvariet (se http://www.aquadecor.rs/se/akvarijumi-1.php)


    Några andra tips? Bygga med BTN moduler?

    Rikard Marklund
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Svarade på ditt PM, men lägger i stort sett in samma tänk här : Har sett just BTN i 70 kar. Den ytan som ska täckas från insidan upp till strax över ytan lär ju bli mindre än 70.
    Mitt är ju 64. Sedan har de som satt BTN i högre kar satt tunna långa frigolitbitar mot botten, där det ju ändå är grus. Sedan har ju andra oftast byggt upp en oregelbunden komplett inredning med deras moduler.
    Flera i forumet har ju börjat snegla på Aquadecor. När det gäller andra fabrikat så har skillnaden mellan BTN och andra ofta varit ytans hållbarhet mot nötning dvs. om du har algätande fiskar som så småningom förstör ytskiktet.
    Läser man på Aquadecors hemsida så ser det ju ut att vara mycket seriöst och snyggt utformat. Prismässigt är det ju högintressant.
    För egen del har jag sett få täckningar av sidorutorna som inte gör att akvariet ser ut som en snygg låda. Men ditt tänk om att sätta stenbumligar låter smart. Men all regelbundenhet gör att det ser tillverkat ut. Naturen är ju oregelbunden. Många sidtäckningar gör att det ser mer fyrkantigt ut. Men skulle dina stenbumlingar se ut som en grotta eller del av en större sten åt sidorna så kommer det ju se naturligt och helläckert ut.
    Du kan ju också kapa en stock/större rot och låta den växa ut ur ena kortsidan t.ex.
    Nyfiken bara varför du vill täcka bägge sidorna? Jag ifrågasätter inte. Bara intresserad.
    Tror du är inne på rätt väg.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • hundraett
      • July 2014
      • 80

      #3
      Tror att jag vill skapa en rumskänsla, så som om man tittar ned i en flod med cyklop och fångar ett ögonblick. Detta ögonblick ska jag ju sedan fingranska i timmar (läs njut) och då vill jag nog gärna ha så att kortsidorna också känns som en del av detta ögonblick. Är också inne på att skapa grottor i hörnen. Funderar också på att ha bakgrunden en bit ut, och så lämna stycken i mitten utan bakgrund och måla bakglaset svart - och därigenom nå ytterligare ett djup och en känsla av oförutsägbar rymd. I det tomma utrymmet (den utan bakgrund) skulle jag kunna sätta någon växt liksom längre in närmare det svarta bakglaset. Visst, simyta går förlorad, men jag hoppas att 80 cm djup kan klara av detta. Svårt att förklara och jag har själv inte landat på vad jag exakt vill, mer än att minimera den kantiga känslan samt att skapa ett "oförutsägbart djup". Jag fotar en del och jobbar mycket med bakgrunden i mitt tänk. Själva huvudobjektet blir då egentligen sekundärt, i detta fall firrarna - fast det är ju inte riktigt sant förstås. Ett stillsamt simmande stim är ju oslagbart i alla avseenden.

      Kommentar

      • hundraett
        • July 2014
        • 80

        #4
        Tycker att Amazonas, 200 x 60 är riktigt trevlig, den har också så att den löper ut mot kortsidorna. Här har jag funderat på att fortsätta bygga ut kanterna med moduler och avslutningsvis slimline. Men hallå, då kostar det nog mer än 8000! Hittar dock inte info om hur djup den egentligen är, bara hur djupa akvarium de tycker att man bör ha (vilket inte säger mycket). Tror att det rätt enkelt går att lyfta upp den 8-10 cm för som du säger så kommer det ju vara en hel del grus och småsten mot bakkanten. Det jag dock är mest rädd för gällande denna bakgrund är att man kan komma att tröttna på den då den är så speciell till sin karaktär.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Jag var hemma hos Kjell Fohrman under trevliga former förra året. Ett av Kjells kar med Princessor i hade ett hål i bakgrunden. Bakom det hålet och bakom det glaset var det lagt en bakgrundsbit. Så det såg ut som om grottan fortsatte en bra bit bakåt. Så det finns fler sätt att få djup utan att måla svart mellan modulerna.
          Förr var det vanligt med sk. bakgrundslådor. Men det har i stort sett försvunnit som inredningsidé.
          Men Kjells upplägg med läcker ljussättning är helhäftig.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Om man nu låter tankarna vara lite lössläppta : Om du nu vill ha djup i karet och har redan ett djupt kar, varför inte lösa detta med växter och rötter inuti? Försökt göra så med mitt eget Diskuskar.
            Har du då svart bak så kommer karet ändå att upplevas djupt. Speciellt om du kör med LED som ger lite mer avgränsat ljus än lysrör.
            Mats Bryzell fixade detta djup t.ex. med flyttbara LED puckar. Så belysningen om man tänker mer typ spotar kan styra samma djupkänsla. Djupledslagda rötter/stockar förstärker det hela.
            Spånade lite bara
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • hundraett
              • July 2014
              • 80

              #7
              ...tackar för spånet, mer spåneri, halva nöjet! Jo, jag kommer nog uteslutande köra med olika spottar i olika färgtemperaturer och i olika styrkor, där de lyser lite olika i olika tider. Jag har ett 180l trigon nu och fick idén om svart bakgrund då själva bakgrunden till filterhuset flöt upp. Har nu vinklat lysrören så att jag inte kan uppfatta den svarta lådan längst bak i hörnet. Blir fint mot BTN-bakgrunden på sidorna (hörnakvarium). De liksom smälter in mot det svarta och kantigheten känns mindre påtaglig. Apropå bakgrunder med hål i så kolla in näst sista bilden (f1) på http://www.aquadecor.rs/se/akvarijumi-10.php Det finns andra exempel där f1 har använts som jag tror kan vara något.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Låter som ett helspännande projekt du håller på med. Än så länge är det ju dessutom helt gratis, så länge det handlar om planer och drömmar
                F1 var snygg. Men vad är det för biotop du vill likna? Vad är det för fiskar bakgrunden ska funka med? Jag fattar att det inte är slöjstjärtar direkt. Kan man få reda på nåt?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Synd, att det bara är "steniga bakgrunder" av aquadecor - eller hittar jag inte rätt?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Tror D8 på första sidan en bit ner ska vara trä?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • hundraett
                      • July 2014
                      • 80

                      #11
                      Jo du, har hållit mig på gratissidan i många år nu (bortsett från mitt 190 trigon). Var på en bed and breakfast i Hönsered för fem år sedan. Där såg jag ett sjukt vackert akvarium som jag tänker på än. Det var nog tre meter långt och rätt djupt - och där simmade en del stim. Så sjukt vackert och så bidde det ett trigon 190 men insåg tyvärr att det var på tok för litet för att fisken ska stimma. I det nya karet vill jag ha flodkänsla med mörka och väldigt ljusa partier - sådär så att man ser hur ljuset strilar ned mellan näckrosbladen. Jag tänker mig ett mkt levande kar, många många olika arter, i synnerhet på botten. Stimfisk, typ silverdollar, kardinal, pansarmalar rosentetror, ngn mindre L-mal, Scalarer, rödmunstetror, ottos, Borneo suckers...räkor, ålar...och så kronan på verket ca 6-10 st Discus. Totalt mellan 100-200 firrar. Hade som mest 140 fiskar i 190:an - funkade fint. Det ska myllra men på ett lugnt vis, mest liv och rörelse på botten. Hoppas att två meter är tillräckligt. Har sett några filmklipp i din tråd där det myllrar...mums! För att mer konkret besvara din fråga så tänker jag mig en biotop där det är stenigt med en hel del rötter, flytväxter, grottor och en stor öppen yta där lite finare sand kan få förekomma. Men va tusan, det hinns nog ändras både hit och dit, men flodfeeling är nog det jag vill nå (mkt labbande med ljuset här). Med tiden kryper nog verkligheten ikapp och så räcker kosingen till ett gäng guppis i en av kidsens gamla badbaljor

                      Kommentar

                      • hundraett
                        • July 2014
                        • 80

                        #12
                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Synd, att det bara är "steniga bakgrunder" av aquadecor - eller hittar jag inte rätt?

                        //Inger
                        Nja, nästan, men vill minnas att det fanns en serie med virke i, dock fortfarande med sten. Kolla in F serien, där kan man välja hur mkt sten man vill ha.

                        Kommentar

                        • hundraett
                          • July 2014
                          • 80

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tror D8 på första sidan en bit ner ska vara trä?
                          D-serien ska föreställa porös sten! D2 ser också ut att kunna vara av trä. G-serien är kombination av rot och sten.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ok, kollar vidare

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Ursprungligen postat av hundraett
                              Jo du, har hållit mig på gratissidan i många år nu (bortsett från mitt 190 trigon). Var på en bed and breakfast i Hönsered för fem år sedan. Där såg jag ett sjukt vackert akvarium som jag tänker på än. Det var nog tre meter långt och rätt djupt - och där simmade en del stim. Så sjukt vackert och så bidde det ett trigon 190 men insåg tyvärr att det var på tok för litet för att fisken ska stimma. I det nya karet vill jag ha flodkänsla med mörka och väldigt ljusa partier - sådär så att man ser hur ljuset strilar ned mellan näckrosbladen. Jag tänker mig ett mkt levande kar, många många olika arter, i synnerhet på botten. Stimfisk, typ silverdollar, kardinal, pansarmalar rosentetror, ngn mindre L-mal, Scalarer, rödmunstetror, ottos, Borneo suckers...räkor, ålar...och så kronan på verket ca 6-10 st Discus. Totalt mellan 100-200 firrar. Hade som mest 140 fiskar i 190:an - funkade fint. Det ska myllra men på ett lugnt vis, mest liv och rörelse på botten. Hoppas att två meter är tillräckligt. Har sett några filmklipp i din tråd där det myllrar...mums! För att mer konkret besvara din fråga så tänker jag mig en biotop där det är stenigt med en hel del rötter, flytväxter, grottor och en stor öppen yta där lite finare sand kan få förekomma. Men va tusan, det hinns nog ändras både hit och dit, men flodfeeling är nog det jag vill nå (mkt labbande med ljuset här). Med tiden kryper nog verkligheten ikapp och så räcker kosingen till ett gäng guppis i en av kidsens gamla badbaljor
                              Det där låter som om dina drömmar har ett riktigt skönt driv. Sånt är nästan halva nöjet i ett projekt som detta. Man måste ju inte koppla in farthållaren på sina drömmar
                              Spännande att följa!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...