Kan jag använda mina stenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Kan jag använda mina stenar?

    Har skaffat it ett 540L som skall igång med Malawi så fort vi flyttat,om några få veckor. Har skaffat 4st BTN-moduler av den grå/gul/rosa sorten och vill därför ha stenar som passar ihop med denna i färg och form.

    Nu faller det sig så att det i vårt samhälle har påbörjats ett bygge av ett nytt dagis, med medföljande väg. Har gått å kollat där å sett en mängd snygga halvstora stenar som jag känner borde passa i karet. Stenen jag kollat på er nog någon slags dreneringsgrus av modell större som dom har under asfalten. Stenarna är i storleken mellan 10x10 och 20x20cm och kantiga. Gissar att det är någon slags krossmaterial eller sprängmaterial. Har burit hem en sådär 6-7st av olika färg och storlek...men så läste jag någon stans att man inte skulle använda sprängsten!?

    Har ingen aning om vad det är för sten...och en har jag redan sorterat bort då jag har en känsla av att den innehåller metall.

    Nu är frågan om man normalt kan ta sten från vägbyggen (dräneringsmassor) tillalkvariet, eller om man ofta använder sig av olämpliga stenar vid byggen.

    Har 4st stenar liggandes här hemma som jag kanske kan ta kort på...
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Jag har all min sten i mitt Malawiakvarium från en av traktens stenkrossar. Jag har inte upplevt några problem, stenarna är avspolade med högtyck, ingen kokning etc. Akvariet har varit i gång i ca 1 år utan problem med vattenvärden eller fiskar. Dock reserverar jag mig ang. din sten, se mitt case som ett exempel med lyckad utgång.

    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 20 May 2014, 16:20.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har de bara gått genom en stenkross är det inga problem, men som sagt sprängsten lär inte vara så nyttiga.
      Om det går att spola/borsta rent dom det vet jag inte
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Har de bara gått genom en stenkross är det inga problem, men som sagt sprängsten lär inte vara så nyttiga.
        Om det går att spola/borsta rent dom det vet jag inte
        99% av all sten som går genom en stenkross har först sprängts bort från berg, stenkrossen tvättar inte etc utan slår bara sönder i lite mindre bitar än stenar i storleken 1*1*1m.

        Så vad för sprängstenen onyttig?

        Om det sitter någon spränggubbe kvar på en sten som inte detonerat så visst olämpligt men annars om man tvättar?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av simpson
          Så vad för sprängstenen onyttig?
          Jag vet inte - det är sådant som man alltid har sagt. Ibland är gamla sanningar sanna, ibland är det myter som lever kvar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Jag tror att jag har sprängsten i mitt ena kar. Har inte hänt något skumt under månaden de varit i iaf. Sköljer med kokande vatten och skrubbar lite mellan sköljningarna. Ska komma ihåg och fota och visa. Tog dem från en nylagd grusväg. (De låg utmed och under själva gåvägen. )
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1400691374.054802.jpg
Visningar: 1
Storlek: 347,7 KB
ID: 2157711
              Typ såna som de platta?
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Datate

                • August 2003
                • 620

                #8
                Det där ser väldigt mycket ut som de stenar jag kollat på/plockat. Snyggt med lite kantigare sten, särskilt till de lite kantigare BTN-modulerna!
                MVH /Erik

                "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Föredrar deras utseende jämfört med tex skiffer.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...