Bygga på höjden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klaerl
    • April 2014
    • 3

    Bygga på höjden

    Hej!

    Första "stora" akvariet och första inlägget, hoppas det finns någon som har några tips.

    Jag vill gärna bygga lite på höjden i akvariet och undrar om ni har några förslag på vad man kan lägga under gruset som man kan fästa tex en rot på (en rot som behöver stå stadigt, som på en stam).

    Funkar det med helt vanlig plast, typ matlåda?
    Tänkte fästa roten på en sådan med hjälp av silicon och sedan täcka lådan med grus.

    Vilken plast kan man generellt använda i ett akvarium om man vill "bygga lite".

    Mvh Klas
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man kan använda alla sorters plaster som är matklassade - dessa skall inte avge något.
    Sedan lär det inte funka att sätta silkona fast en rot på trä. Skruva istället dit den.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 May 2014, 20:07.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • klaerl
      • April 2014
      • 3

      #3
      Tack för snabbt svar!

      Ok, jag var inne på skruv först men tänkte att det kanske kunde vara ett problem, gäller väl bara att hitta en rostfri variant av bra kvalitet. Skruv får det bli!

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Om det är en liten rot så borde den ju klara av att stå upprätt genom att man bara trycker ner den i sanden.
        En större rot är väll bara att göra lika med fast luta den mot glaset eller nån av kantbitarna.
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • klaerl
          • April 2014
          • 3

          #5
          Jag tänker sätta roten "upp och ner" så att det blir mer som ett träd och vill inte luta det mot något och tänkte då att man kan lösa det på det sättet jag beskrev ovan.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13132

            #6
            Jag har ställt rötterna upp o ner och de står fint och funkar bra... http://i32.photobucket.com/albums/d4...ps8f0755d3.jpg
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...