forskningsprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    forskningsprojekt

    Hej
    Jag ska i höst göra ett litet forskningsarbete inom biologin på folkhögskolan jag går på (tredje och sista året, äntligen ). Funderat mycket på att sätta ihop ett bologiskt/växtakvarium för att försöka skapa en kopia (så långt det är möjligt) av ett avsnitt ur en standardiserad insjö/å. Tänker mig kanske prova olika bottenmaterial, gödning, cirkulation, värme, osv. Antingen köra några småkar med olika upplägg och jämföra dem, eller köra ett större och helt enkelt välja vad man tror är bäst och därefter en utvärdering. Vad jag nu undrar, eftersom jag inte har så stor erfarenhet av akvarium själv, är om det går att få några intressanta och någorlunda rättvisa svar under en termins tid (ca 4 mån)? Ska man kanske försöka köra projektet under hela läsåret?

    Tacksam för funderingar och svar!
    /Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du bör nog ha klarare frågeställningar än så - hur skall du avgöra vilket akvarium som funkat bäst?

    När du har en klar & bestämd frågeställning du vill studera, då är det dags att fundera över designen av experimentet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Frågan är vad som menas med "litet forskningsarbete". Om du bara ska studera ett system och fundera lite runt det så kan du ta ett akvarium, gräva upp bottenmaterial från en sjö och ta lite växter från samma, ej soliga, plats. Om tanken är att du ska prova på forskning så räcker knappast det. Som "forskningsprojekt" så skulle jag välja enklare system. Botten, växt, snäcka t ex. Samt en tydlig frågeställning t ex pH, syrgas, näring. Sedan skulle jag använda mindre behållare så att jag fick upp mängden till minst 20 st. Du ska inte ha fisk av flera orsaker. Den enklaste är att du måste ha tillstånd från Centrala Försöksdjursnämnden www.cfn.se Det behöver du inte för evertebrater.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • imported_n/a
        • January 2002
        • 585

        #4
        Hej Tottofagrin

        Jag rekomendera dig läsa/titta I en bok angående försöksplanering:
        Statistices for experimenters;an introduktion to Design, Data analysis and Model building av George E. P. Box, William G. Hunter och J. Stuart Hunter.

        Ska du påvisa någonting(signifikat) bör försöket läggas upp på ett korrekt sätt eller så bra som möjligt. Beror lite på nivån i ditt arbete, fyra månader känns som en kort tid(beror väl lite på vad det ska studeras).
        /Rickard
        don Quijote och KA.
        http://www.killifish.tk

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #5
          Mycket tacksam för era svar. Detta arbete kräver nog som ni säger väl genomarbetat syfte och frågeställningar, vilket min hjärna gör på högvarv just nu.

          Har andra idéer om forskningsområden också, så vi får se vilket som blir genomfört!

          Kalle
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • JohanP
            • January 2002
            • 59

            #6
            Jag har inte mycket erfarenhet av forskning men akvarium har jag sysslat med en del. Det som genast slår mig när jag läser frågeställningen är tidsperspektivet. Det brukar ta minst ett halvår innan ett akvarium har "satt" sig och alla värden börjar stabilisera sig. Innan dess kan allt möjligt händ utan att man egentligen vet varför. Ur detta tycker jag att det skulle vara svårt att dra slutsatser som är någott värt ur ett forskarperspektiv. Naturligtvis skulle man ju just kunna konstatera att det inte fungerar. Detta skulle kunna vara ett resultat så gott som någott, men det beror som sagts tidigare på vad man har för frågeställning och vad man vill få ut av forskningen.

            /Johan

            Kommentar

            Arbetssätt...