Malawiciklider, vilken bottensand ska jag välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • valen
    • April 2014
    • 7

    Malawiciklider, vilken bottensand ska jag välja?

    Hej hej!

    Jag har tänkt dra igång ett akvarium med Malawifirrar. Jag hade först tänkt relativt finkornigt (2-3mm) svart grus, anledningen är att jag fick tips om i en akvarieaffär att svart grus framhäver firrarnas färger på bästa sätt.

    Ett alternativ som jag funderade på var annars att köra med vit finkornig sand a la västindien.

    I övrigt hade jag tänkt att köra svart kolsten, inga växter.

    Tips mottages med glädje!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    I denna artikel ser du ett foto (det med tändstickan) på hur sanden ser ut i malawisjön
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Jag använder Julas blästersand, den är ljus och finkornig.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • wanegardh
        • January 2013
        • 64

        #4
        Jag har sand från stranden.

        Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Jag har Biltemas finkorniga. Ser ut som naturlig sand från stranden, något ljusare. Mina fiskar går hårt åt växterna men eftersom jag älskar det gröna så kämpar jag med att binda fast växterna.
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • valen
            • April 2014
            • 7

            #6
            Tack för tips! Vad tycker ni att man ska ha för stenar/ hur ska man tänka. Jag vill ju inte stjäla allt för mycket simmyta åt de små kompisarna, men samtidigt så vill jag ju att de ska kunna hitta egna grottor så att de kan känna sig trygga.

            Jag har kikat på en stensort som heter Blå Sodalith som är fin och så svart skiffer också. Stenarna väger ju en del också och jag har inte så bra koll på hur mycket man kan lasta ner i ett akvarium som har 8mm glas. Kolsten skulle ju kunna vara ett alternativ, det väger ju inte så mycket, men det kanske inte är så lätt att få tag på.

            Kommer fiskarna ha någon åsikt på vilken typ av- och färg form på sten man väljer?

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Det enda jag har hört är att man ska hålla sig ifrån färgad sand och grus, även om den säljs som akvariesand kan den färga av sig i långa tider och se ganska onaturlig ut. Jag har höjt pH värdet med kalkstenar, men för övrigt tror jag inte fiskarna bryr sig om själva stensorten så länge de får grottor och skydd.
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              Arbetssätt...