Kalkstens gräns?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • V8Bear
    • October 2013
    • 38

    Kalkstens gräns?

    Har installerat ett vattenfilter som av någon anledning höjer KH (2 innan och 8 nu). Jag har haft en kalkaktig snäcka i sedan en tid tillbaka men bör jag ta bort den nu eller det spelar ingen roll? (2kg väger den och är i 150l akvarium)

    Har snäckor/kalkstenar någon gräns där de slutar höja kh eller de bara fortsätter väldigt högt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En snäcka påverkar inte mycket.
    Kalk löser sig inte över ca. 7,6 i pH
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • V8Bear
      • October 2013
      • 38

      #3
      Det är ingen vanlig liten snäcka utan en 2kg stenaktig.

      Men om jag har 6.5 pH i kranen och kh 8, kan den då höja vattnets pH mot 7,6 och dra med kh samtidigt då?

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        I mitt 540l så har jag fullt med kalksten och pHn ligger ändå bara på 6,8-7,2 och KHn på ca 6 nyss när jag kollade. Så min erfarenhet är att det inte höjer allt för mycket. vet inte varför mina värden ligger så lågt då jag vill ha högre..

        klipp på mitt kar: http://www.youtube.com/watch?v=ah4-s...McWEvwu_LYsXug

        Jag tror att du kan ha kvar din snäcka eftersom (enligt min erfarenhet) det inte kommer göra någon större skillnad..

        Kommentar

        • V8Bear
          • October 2013
          • 38

          #5
          Okej men då har jag det för om det inte påverkar ditt mer än till runt 7 (ungefär där jag vill ligga) så borde inte min omjöliga snäcka göra mer heller .
          Trevligt att du länkade en video på ditt så att man kan se hur mycket sten och sånt u använder

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Stenar höjer mindre än kalkmjöl (kalksand) eftersom det ganska snabbt blir en hinna på deras yta som gör att inte någon kalk frigörs
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...