Hur inreder man till malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jow
    • March 2014
    • 50

    Hur inreder man till malawiciklider

    Hej!
    Jag har beställt ett 576 liters akvarium och hade tänkt ha malawiciklider i detta. Men jag har bara haft akvarium som haft jätte mycket växter i innan så jag är helt ny på det här med att inreda med stenar och klippor. Skulle därför vara mycket tacksam om jag kunde få lite tips och tricks hur man kan inreda ett malawikar så att det blir så snyggt som möjligt
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Jag tycker om back to nature bakgrunder såsom slim-line och rocky. De stjäl lite vattenvolym men kan dölja tekniken ganska snyggt. (http://backtonature.se/sv/)

    Tänk på att alltid lägga i stenar innan sanden, det eftersom malawi skyfflar runt, stökar och gräver väldigt mycket. Om man lägger stenen på sanden kan det rasa och spräcka akvariet. Många lägger t.o.m lite frigolit under stenarna, jag kör dock utan. Malawi vill ha fin sand som är lätt för dem att böka i. Grottor och gömställen med stenrösen tycker jag är ett måste!

    Malawi gillar när det är bra drag i vattnet så en exar cirkulationspump är en bra investering!

    I den här tråden finns lite mer nice-to-know om malawi: http://www.zoopet.com/forum/showthre...71#post1689971
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • Jow
      • March 2014
      • 50

      #3
      Okej, tack för tipsen.
      Jag har rätt mycket grus från mitt andra akvarium som är mellan 0,6 - 2mm, skulle detta funka eller ska jag köpa nytt? och vad ska jag köpa då?
      läste någonstans att det skulle vara speciell sand med kalk i. är detta viktigt eller är det överdrivet?

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Jag köpte Biltemas finkorniga sand och den är jättefin! Bara att hotta i utan att tvätta sanden. Jag köpte begagnat kar och fick med massor av sten. Köpte sedan till en kalksten för att öka pH-värdet. Det sved när jag köpte en slimline i vitt men det var värt varenda öre! Jag hade önskat ett frodigt växtkar men det är bara att glömma. De möblerar om på nätterna så jag får vara glad om soffan står kvar i vardagsrummet!
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          Finkornig sand är att föredra, då Malawiciklider tycker om att sila sand genom gälarna. När det gäller inredning är det väldigt mycket eller väldigt lite sten som är att föredra. Läs gärna min projekttråd "Vardagsrums akvariet" om hur jag byggt upp mitt Malawiakvarium och hur jag agerat under projektet.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Jow
            • March 2014
            • 50

            #6
            Finkornig sand blir det alltså. Då kommer vi till nästa fråga, hur mycket sand vill de ha? Om de nu gillar att gräva så mycket så vill de väl ha ganska mycket sand eller?

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              I mitt kar har de grävt djupa grottor bakom all sten och föst upp sanden så det ser ut som ett månlandskap. Jag har ca 5-7cm djup sand som jag lade i tjockare lager mot bakväggen. Det spelade absolut ingen roll då de rumsterat om totalt! Bind fast dina växter med fiskelina innan du möblerar. Jag planterade fint och förväntade mig en spridning av växter men det var bara att glömma, det som inte är fastbundet det flyter!
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Jow
                • March 2014
                • 50

                #8
                Hur binder du fast växterna? i vad?

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #9
                  Med gummiband och fiskelina på stenar eller rötter.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Har själv lite problem med att binda fast växterna, försöker få rötterna i sanden, men det är svårt att plantera när växten sitter i en sten eller rot. Fiskarna vill gärna slita i växterna så ofta sitter gummibandet kvar och allt ovan är sönder trasat. Ligister!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...