högt akvarium med btn amazonas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • the philip
    • October 2011
    • 109

    högt akvarium med btn amazonas?

    Min kompis har ett litet problem.. han har ett Oceanson 126 (550L) men vill gärna ha en fin 3d bakrund, saken är den att detta akvarium ändast är 126 cm långt men 80 cm högt! detta gör att det inte finns fina bakrunder och han vill inte ha slimline.
    Amazonas tycks vara fin det ända som "passar" är 160x60 men då får man kapa av ca 30cm på längden och ha 20cm från bott till topp. Är rocky bättre då efterssom man kan ''blanda'' in bättre. Han undrar om man kan limma extra biten till över eller underdelen så att den blir lite högre.

    hjälp?
    Senast redigerad av the philip; 10 March 2014, 19:02.
    sa the philip.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej det funkar inte att limma den överblivna biten i botten.
    Ett 70 cm högt akvarium hade funkat (har jag själv haft) för man har ju ofta 10 cm grus i botten och då går det att ställa bakgrunden på frigolit eller liknande men 80 cm funkar inte estetiskt.
    Jag hade satsat på Slimline Amazonas och köpt någon extrabit som jag hade förlängt bakgrunden med. Visst då blir det en längsgående synlig skarv som inte är så snygg men den kan ju "gömma" med växter och någon rot framför.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • the philip
      • October 2011
      • 109

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Nej det funkar inte att limma den överblivna biten i botten.
      Ett 70 cm högt akvarium hade funkat (har jag själv haft) för man har ju ofta 10 cm grus i botten och då går det att ställa bakgrunden på frigolit eller liknande men 80 cm funkar inte estetiskt.
      Jag hade satsat på Slimline Amazonas och köpt någon extrabit som jag hade förlängt bakgrunden med. Visst då blir det en längsgående synlig skarv som inte är så snygg men den kan ju "gömma" med växter och någon rot framför.
      varför går det inte att limma fast det han tycker att slimline ger en kkänsla av instängdhet
      sa the philip.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Visst går det att limma fast - fel skrivet av mig.

        Men de olika delarna kommer ju inte all att passa ihop så det blir inte snyggt och man måste dessutom täta alla håligheter etc. med frigolit.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Eller köpa klippmoduler eller en mycket strategiskt placerad stor rot i bakkant eller en kombination av de bägge..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • the philip
            • October 2011
            • 109

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Visst går det att limma fast - fel skrivet av mig.

            Men de olika delarna kommer ju inte all att passa ihop så det blir inte snyggt och man måste dessutom täta alla håligheter etc. med frigolit.
            är slimline den ända lösningen då eller går det med andra modeller
            sa the philip.

            Kommentar

            • the philip
              • October 2011
              • 109

              #7
              just nu tänker man mer rocky som bländer in istället för en stor rot i mitten av karet. bättre ide?
              sa the philip.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Jag har rockys limmade i botten på karet.. Ser iaf i mina ögon sjysst ut.. Tror det är svårt att få det att se naturligt ut om man kör så många som krävs för att dölja 20cm glipa i bakkant dock..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • the philip
                  • October 2011
                  • 109

                  #9
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Jag har rockys limmade i botten på karet.. Ser iaf i mina ögon sjysst ut.. Tror det är svårt att få det att se naturligt ut om man kör så många som krävs för att dölja 20cm glipa i bakkant dock..
                  men kan man inte försöka dölja lite med ex stora stenar?
                  sa the philip.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Tycker som sagt att om man vill ha en "hel" bakgrund så skall man köra med Slimline.
                    Snyggast blir dock med enbart moduler
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #11
                      Moduler är väldigt snyggt men om det blir för kostsamt så tycker jag en svartmålad bakruta är otroligt snyggt, om man också inreder och ljussätter på ett bra sätt, man kan få otroliga djup i karet med det svarta - oändliga. Har man svårt för att inreda så är ju en blaffig BTN en väg att gå men ger inte särdeles personlig karaktär till karet.

                      Jag är inte förtjust i slimline eftersom de bildar en platt vägg, men jag använder dem ändå ibland som filterlösning
                      Senast redigerad av åheim; 10 March 2014, 22:52.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Ursprungligen postat av the philip
                        men kan man inte försöka dölja lite med ex stora stenar?
                        Självklart kan man göra det men om man har en specifik linje att dölja finns det ju inte så många sätt man kan placera dessa 20cm höga stenar på.. Om man siktar på ett naturtroget akvarium är det väl kanske inte jätteofta en btn amazonas "växer upp" ur ett stenrös som av någon anledning bara ligger i bakkant.. Klurigt det där.. Moduler är kanske den bästa lösningen.. Det var iaf vad jag kom fram till..

                        min burk är också 80hög men med 150x150 i bottenyta så det hade blivit smådyrt att köpa så mycket moduler.. Jag gjorde som åheim snackade om och målade karet svart och låter typ 5 stora rocky-moduler sticka fram ur mörkret.. Jag har placerat dem så att de ser ut som sprickor/att de reser sig från botten/kommer från ytan.. Svårt att förklara men det blev inte så dumt faktiskt..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • the philip
                          • October 2011
                          • 109

                          #13
                          Kan man kompinera moduler och en sådan 3d bakgrund? Blir det mycket dyrare?
                          sa the philip.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Om du ska köpa nytt blir det nog ett rätt saftigt projekt hur du än gör.. Men jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna fästa moduler på en slimline.. Du kan ju dessutom borra i modulerna och sticka in växter i dem för ett ännu naturligare resultat..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Tommyg har dolat med detta ordentligt i sin tråd..
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...