3D bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    3D bakgrund

    Funderar på 3D bakgrund och har förstått att det bygger ut endel, hur mycket bygger det och tar det mycket yta för fiskarna. Hur blir det bakom skärmen med alger. Gör det stor skillnad estetiskt jämfört med plansch? Går det att sätta i denna bakgrund när akvariet är igång? Vill ha en ljus i gråskala, något förslag och namn på någon?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av Juni
    Funderar på 3D bakgrund och har förstått att det bygger ut endel, hur mycket bygger det och tar det mycket yta för fiskarna.
    Det beror på vilken modell du är ute efter, men tex BTN "riktiga" bakgrunder tar mellan ett par cm till 20 cm och uppåt
    Hur blir det bakom skärmen med alger
    Skärmen? Alger blir det, men förstärker utseendet så det blir än mer naturtoget.
    Gör det stor skillnad estetiskt jämfört med plansch?
    Absolut, personligen tycker jag inte det går att jämföra.
    Går det att sätta i denna bakgrund när akvariet är igång?
    Inget som rekomenderas.
    Vill ha en ljus i gråskala, något förslag och namn på någon?
    BTN Slimline basalt/gnejs tror jag skulle passa dig. Även Slimline Amazonas är inte fel...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      #3
      Vilka bra svar!! Hur lång tid rekommenderas från det att bakgrunden sätts upp till att fiskar kan flyttas i? Silikonet jag har i nu luktar gift! Ska jag ta i ännu mer silikon känns det för långt för fiskstackarna
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        En liten tumregel är att silikon torkar 3 mm/dygn, men när det inte luktar ättika längre är det lugnt. Limmar man en Slimline tar man bara lite duttar med silikon och sedan pressar dit bakgrunden, då torkar det på ca 2 dygn.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          det hjälper att det är luftigt när man har duttat på silikon.

          dvs om man duttar på silkon nere i karet, så lägg ex inte på ljusrampen, då tar det evinerlig tid innan det torkar.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Kollar slimline white limestone som jag gillar färgen på. Billigaste hittade jag på guldfisken.se. Känner ni till någon bättre? Billigare?
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Kolla www.pwss.se och även med som lokala butik vad de kan göra på priser.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • DocBeer
                • January 2014
                • 19

                #8
                Jag har handlat mycket från www.cyberzoo.se
                Bra service, snabba och har riktigt bra priser.

                Kommentar

                Arbetssätt...