ECS bottensubstrat flyter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Animalix
    • April 2024

    ECS bottensubstrat flyter!

    Tänkte precis starta upp ett kar med ECS Substrate på botten, men det när jag tvättade det så märkte jag att kulorna är så porösa att de flyter. Inte alla, men många flyter upp till ytan. Nu är jag osäker på att jag ska använda det överhuvudtaget, verkar ju minst sagt jobbigt att hantera. Går det ens att plantera växter i detta? Det står att det ersätter vanligt grus, men det är kanske bättre att lägga ett lager grus ovanpå ändå? Någon som har testat ECS?
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Jag har det, med blästersand ovanpå och det funkar väl hyfsat. Fast sanningen att säga ligger ECS mest ovanpå sanden. Det är lätt och poröst, som sagt. Men flyter gör det inte.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Animalix

      #3
      Det slutade med att jag använde den i alla fall, gick hyfsat att plantera i om det ligger tillräckligt tjockt och man använder pincett.
      Hävdar fortfarande att det till viss del flyter, dvs vissa korn flyter men inte alla, vilket gör det till ett rent hel***e att tvätta i hink, har man en stor sil underlättar det betydligt. Ang de flytande kornen så fick jag håva upp dem efter jag fyllde upp karet med vatten. Nu återstår bara att se hur växterna gillar det... :-P

      Skickat från min Xperia z1 via Tapatalk

      Kommentar

      Arbetssätt...