Egengjord frigolitbakgrund, lacka baksidan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messer
    • December 2005
    • 57

    Egengjord frigolitbakgrund, lacka baksidan?

    Tjenna, håller på för fullt med en bakgrund, o har nu nästan bara lackning o montering kvar.
    Har gjort som många andra, o gjort ett filter på baksidan av hela bakgrunden, med insug nere till vänster o utblås uppe till höger, men kom o tänka på idag när jag räknade på hur mycket lack jag behöver köpa att det kanske är läge att lacka baksidan med? Har ju ingen färg eller fix på frigoliten där, och inga fiskar kommer kunna kom in bakom, men kanske inte är ultimat att låta frigoliten vara i kontakt med vatten hela tiden utan lack?

    Har googlat o sökt som fan, men hittar inga svar, så vad tror ni? Behöver man lacka baksidan av bakgrunden med?
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det är inga bekymmer för vattnet att ha det i kontakt med frigolit. Det är inte heller några problem för frigoliten att vara i kontakt med vatten. Så långt är det alltså lugnt, du kan ha frigoliten olackad. Det som däremot skulle kunna vara ett problem är om du skall ner och rota i det där du har bakom bakgrunden ibland, för att rensa eller nåt. Skaver du då på frigoliten så kan du få ut små frigolitkulor i mängd som du kommer att bli vansinnig på. Det är enda skälet till att lacka, om det är risk att det blir nåt slitage på frigoliten så det blir fullt i bös som det är ett elände att bli av med. Fast är du bekymrad för det så kan det gå lika bra att värma lite försiktigt på ytan på frigoliten så den smälts ihop en aning.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag lackade runt om hela. hela bakgrunden blir liksom lite fastare o mer gedigen då. samt att de håller ihop bättre

      Kommentar

      • FannyFiction
        • November 2013
        • 34

        #4
        Hej!

        ni verkar kunna lite om det här med egentillverkade bakgrunder. Jag själv är ute efter en svart sådan 3d, liknande btn men den finns inte i granit/svart så som juwel har, problemet är att jag har hört att juwels bakgrunder inte är lika snygga och är svårare att få snyggt i skarvarna! Min fråga är då om jag kan köpa en btn som jag sprayar i önskad färg och sedan monterar, går det utan att akvariet blir fullt med gift och vad ska man använda för färg/lack?

        Min förra btn älskade min mal att sitta och gnaga alger från, tror ni att det kan gå bra här med eller finns risken att han får i sig en massa dåligheter från färgen?

        Hoppas ni kan hjälpa! (:

        Fanny

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          bättre bygga en egen isåfall.

          men visst går det spraya men då måste du lacka den. o då är vi upp i typ 500 spänn bara där. bra billigare att göra egen bakgrund isåfall

          Kommentar

          • FannyFiction
            • November 2013
            • 34

            #6
            Okej, så typ bara frigolit och lack? Sen lita på att algerna gör det lite snyggt eller hur har du gjort? (Ny på detta)

            om man har turen att ha en pappa som jobbar på alcro beckers, vad ska jag då 'beställa' billigt av honom för att fiskstackarna ska klara sig? (:

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Jag har gjort en guide hur man gör en bakgrund.kan intr länka då jag sitter på ipaden nu men sök på "bygg din egen bakgrund " här på zoopet


              Sent from my iPad using Tapatalk

              Kommentar

              • FannyFiction
                • November 2013
                • 34

                #8
                Tack! Jag ska kika! (:

                Kommentar

                Arbetssätt...