Kvistar till akvarium och brunt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Kvistar till akvarium och brunt vatten

    Hej ska till våren göra om mitt 100 liters till ett rent dvärg ciklid akvarium biotops riktigt. Just nu söker jag inspiration till akvariumet.
    Som det ser ut nu ska det vara fullt med kvistar som inte är för tjocka och massor med löv och några enstaka stenar. Nu till frågorna, Vad för kvistar ska jag leta efter? måste jag göra något specielt mer än att skölja av kvistarna? Jag vet att man inte ska ha barrträd.
    Kvistarna jag kommer ta kommer ligga på marken så dom är döda.

    Hur får jag te färgat vatten eller riktigt brunt har inte plats för någon riktigt stor rot i akvariet och det kommer inte bli riktigt så fint det skulle bli utan en sådan rot. så vad finns det för andra sätt att få sådant vatten? något som jag kan gömma lätt. måste ha så det skulle bli så brunt att det inte går att se in då jag har ett 205 filter på akvariet som gör vattnet nu kristalklart

    Hur är det med löv? går dom lägga i gröna? kan få tag i löv så fort träden har fått sina på våren.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Trevligt!

    ta ekgrenar, hassel går bra med och sen öser du en massa torra bruna eklöv så kommer det att bli både brunt och lägre ph.
    Det du behöver är att bara skölja av grenarna inget mera
    Capatalöv och alkottar göra att det blir brunt vatten och har du i många kottar så ser du inte in, det lovar jag!
    Jag har gjort denna "missen" och hade i lite för många och sen fick jag ett samtal hemifrån en dag senare när jag var på jobbet och de där hemma frågade om det skulle vara så att man inte såg in i 100 karet för det var helt brunt
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Nanoräkan
      • May 2011
      • 255

      #3
      Ska bli kul att följa ditt kar
      Håller själv på att starta ett kar för just dvärgciklider. Jag har använt eklöv (bruna) och grenar från syren. Även några alkotar.
      Såhär ser karet ut i dagsläget
      Klicka på bilden för större version

Namn: KARLS-SURFACE - WIN_20131207_131934.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,8 KB
ID: 2155303

      Kommentar

      • Nailroth
        • July 2012
        • 108

        #4
        Iden är liknande din men lite mindre löv kommer troligen köra apistogramma enbart 1-3 arter men kan även bli en apisto och mitt par av dorsigera

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Om du skall ha Apistogramma i ett hundra liters kar så kan du bara ha en sort, tycker personligen art det blir för mycket med dorsigeror med.. Men du kan ha 2 honor och en hanne om du har mycket gömställen och så
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1027

            #6
            Ursprungligen postat av Nailroth
            Iden är liknande din men lite mindre löv kommer troligen köra apistogramma enbart 1-3 arter men kan även bli en apisto och mitt par av dorsigera
            Mer än en art apistogramma är onödigt i det lilla karet.

            Kommentar

            • Nailroth
              • July 2012
              • 108

              #7
              Kanske bara blir mina dorsigera då. artbeskrivningen här och på andra platser passar inte in på mina. min hane är väldigt aggresiv. som tur kan mina scalarer vara ganska eleka med

              Kommentar

              Arbetssätt...