Silicon - Sten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SannaHahne
    • August 2013
    • 68

    Silicon - Sten

    Kan jag bygga grottor av stenar med hjälp av någon sorts silicon? I så fall vilken sort och vad ska jag tänka på?
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Silicon - Sten

    Akvariesilikon, välj en färg som matchar stenen, är stenen mörk så kan du köra svart, är den lite ljusare så är det smartast med transparent.

    Du köper lättast silikon i akvarieaffären eller på nätet. Det finns även en variant från casco på Coop bygg.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Ursprungligen postat av SannaHahne
      Kan jag bygga grottor av stenar med hjälp av någon sorts silicon? I så fall vilken sort och vad ska jag tänka på?
      Exakt, akvariesilikon är det som gäller. :-) Silikon som inte är anpassat för akvarium innehåller ofta anti-mögel gifter som är direkt skadliga/dödliga för vattenlevande organismer.

      Tänkt på att låta sillikonet härda ordentligt innan det hamnar i något akvarium (på mitt står exempelvis 1-2 veckor för genomhärdning..) Ohärdat silikon kan förgifta fiskarna. Finns mycket skrivet om det här på forumet.

      Har sett att vissa lägger lite sand eller liknande på silikonet för att dölja dem ytterligare när inte färgen matchar helt 100..
      Kanske kan vara något? Har dock aldrig testat själv. Posta gärna någon bild på resultatet om du genomför grottbyggnationen!

      Lycka till!
      Senast redigerad av simka; 03 December 2013, 21:13.
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av SannaHahne
        Kan jag bygga grottor av stenar med hjälp av någon sorts silicon? I så fall vilken sort och vad ska jag tänka på?
        Det går också utmärkt att göra stenrösen, grottsystem etc utan att kladda med silikon etc. Lägg stenarna på varandra bara.

        Kommentar

        Arbetssätt...