Walstad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SarahE
    • August 2011
    • 199

    Walstad

    Hej
    Ska starta upp ett kar och läste om Walstad-metoden och blev enormt sugen på att testa. Ju mindre bökande i karet desto bättre gillar jag nämligen. Och tanken på att få ett kar som sköter sig (nästan) själv men massor av vackra växter är ju en lockande tanke. Grejen är den att jag allra helst skulle vilja ha ett stort akvarium (haft 54-liters förut), nämligen 200 liter, vilket är stort med mina mått mätt .

    Undrar nu, har någon erfarenhet av Walstad-akvarium som kan tänka sig dela med sig av dem?
    Finns det ngn fisk som man absolut inte kan ha i ett sånt kar?
    Finns det fisk som lämpar sig särskilt väl?

    Min grundtanke är att ha mycket växter och lite fisk men samtidigt måste jag ju ha så mycket djur så växterna får näring.
    Dessa växter är såna som jag gärna skulle vilja ha:
    Anubias barteri
    Limnophila sessiflora
    Hygrophila difformis
    Saggitaria subulata
    Gaffelmossa
    Vallisneria
    Riccia fluitans
    Musselblomma el andmat (el annan flytväxt)

    Vet några av dessa kräver mkt ljus, vilket man inte ska ha i ett Walstad om jag fattat rätt...plus att många av firrarna nedan vill ha dämpat ljus.

    Fiskar jag gärna skulle vilja ha (inte alla dock):
    Fjärilsciklid el Tomasciklid
    Guldgurami el Mosaikgurami el Bandgurami
    Kilfäclsrasbora
    Rosentetror, svart fantomtetra eller citrontetra
    Siamesisk algätare
    Regnbågshaj
    Malaysisk sandsnäcka

    Är jag ute och cyklar?

    Tack på förhand
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Jag har haft igång sammanlagt 3-4 walstad/lowtech kar med jordbotten vid olika tillfällen, ett på 240 liter som fortfarande är igång.

    Mina generella tips är att inte börja med för lite växter, hellre för mycket än för lite. Det är värt att prova många olika sorter och sedan byta ut de som verkar trivas dåligt emot fler av de som trivs bättre, man lär sig/ser vad vilka som fungerar bra. Ljuset skulle jag säga lämpligtvis ligger runt ca 0,2-0,5 w/l (lämpligast något i mitten), och växter efter ljusstyrkan. Cryptocoryne av olika sorter är klara favoriter för mig i lowtech. Ser inget som verkar omöjligt i din växtlista. Använd inte blomjord (gödslad) utan använd så- och kaktusjord.

    När det gäller fiskar så funkar det mesta. Eftersom man vanligtvis har ingen eller liten filtrering och cirkulation bör man välja bort fiskar som vill ha strömt vatten och även de allra värsta nedskitarna. Med jordbotten är det också smart att inte ha fiskar som gräver så jorden kan virvla upp.
    Guramis tycker jag personligen kommer extra till sin rätt i walstad. Men som sagt kan man ha vad man vill så att säga så länge man uppfyller deras krav i vanlig anda.

    Kommentar

    • SarahE
      • August 2011
      • 199

      #3
      Tack för ditt svar. Skriver upp dina tips på min Walstad-lista

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Walstad

        Sedan tycker jag själv det var intressant att läsa Diana Walstads bok 'ECOLOGY of the PLANTED AQUARIUM'
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • SarahE
          • August 2011
          • 199

          #5
          Ja det är det förstås. Har läst en artikel om grunderna. Försökte hitta boken på bibliotek men fanns inte där jag bor tyvärr. ska kolla stockholms stadsbibliotek också. Sen finns det olika e-varianter att ladda ned men då måste man skaffa ännu ett inlogg...försöker hålla det på ett minimum.

          Annan fråga...hur gör ni med cirkulationen? I artikeln jag läste stod det att man kan tomköra ett vanligt innerfilter fast utan filtermassa. Men kan man slippa ha den klumpen i karet så är det ju trevligare tänker jag...kanske finns andra varianter (tekniken är inte mins tarka sida)

          Kommentar

          • toggaj
            • November 2009
            • 220

            #6
            Jag har haft igång ett 54-liters akvarium enligt beskrivning i Walstads bok "Ecology Of The Planted Aqvarium" i fyra år. Det har fungerat mycket bra och med ett minimum av skötsel. Växtligheten har frodats och jag har kunnat förse mina andra och mer traditionella akvarier med växter från Walstadburken. Det har bebotts av Körsbärsräkor, Amanoräkor samt ett gäng Galaxyrasboror. Den enda tekniken är ett lysrör kopplat till en timer. Skötseln under de här fyra åren har bestått i att mata djuren(dagligen), rensa bland växterna när det blivit för tätt samt fylla på vatten som avdunstat. Har under de här åren inte gjort något vattenbyte. Jag har en teori att om det ska fungera så måste man hitta balans mellan växtlighet och djurbesättning. Tanken med att starta upp ett Walstadakvarium var att se om hennes teorier stämmer vilket jag tycker att de gör.
            Senast redigerad av toggaj; 28 November 2013, 21:50.

            Kommentar

            • SarahE
              • August 2011
              • 199

              #7
              Å vad det ska bli spännande att starta upp. Det låter ju helt fantastiskt att det funkar så av sig självt!

              Kommentar

              • toggaj
                • November 2009
                • 220

                #8
                Att det funkar är beroende av att det får de rätta förutsättningarna.

                Kommentar

                • SarahE
                  • August 2011
                  • 199

                  #9
                  Ja såklart. Antar att det handlar om att pröva sig fram ang balansen mellan växter och djur...

                  Kommentar

                  • toggaj
                    • November 2009
                    • 220

                    #10
                    Precis

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Jag har också kört en massa jordbottenburkar.
                      Solids inlägg var bra så jag tänkte jag skulle utgå i från det i mitt svar.

                      Ursprungligen postat av Solid
                      Mina generella tips är att inte börja med för lite växter, hellre för mycket än för lite. Det är värt att prova många olika sorter och sedan byta ut de som verkar trivas dåligt emot fler av de som trivs bättre, man lär sig/ser vad vilka som fungerar bra.
                      Här kan jag utveckla lite och säga att eftersom växter pumpar ut syre i substratet runt sina rötter så är starkrotade växter som cryptocoryne och svärdplantor mm. väldigt bra på att hålla bottnen i gott skick. Det är väldigt lätt att det bildas svavelväte i en jordbotten utan starkrotade växter så använd många såna som bas i planteringen och plantera stängelväxter och annat mellan dessa.

                      Ursprungligen postat av Solid
                      Ljuset skulle jag säga lämpligtvis ligger runt ca 0,2-0,5 w/l (lämpligast något i mitten), och växter efter ljusstyrkan. Cryptocoryne av olika sorter är klara favoriter för mig i lowtech. Ser inget som verkar omöjligt i din växtlista.
                      Även om man inte behöver stark belysning så är det inga problem att ha det, jag har kört alla mina kar med jättestark belysning utan problem.

                      Cryptocoryne är en favorit här också!, det var det där med stakrotade växter...

                      Ursprungligen postat av Solid
                      Använd inte blomjord (gödslad) utan använd så- och kaktusjord.
                      Angående dom generella råden om jord kontra grustjocklek så är det i min erfarenhet mer praktiskt att köra på ett tunnare lager jord och tjockare grus än vad som brukar rekomenderas. Helt enkelt för att man inte ska röra upp en massa jordpartiklar i vattnet när man rensar i växterna. Jag tycker 1-2cm jord och 3-4 cm grus är lagom.

                      Sen skulle jag vilja tillägga att man inte behöver köra med få vattenbyten och liten/ingen filtrering. Utan jordbotten går alldeles utmärkt att kombinera med både filter och vattenbyten om man vill det. Jag tycker däremot att om man har cikulation (jag har kör med belysning som enda teknik) på vattnet så ska man kombinera denna med ett litet skumfilter för att fånga upp jordpartiklarna som annars kommer yra runt.

                      Kommentar

                      • toggaj
                        • November 2009
                        • 220

                        #12
                        Jag har sedan en månad börjat att byta cirka hälften av vattnet i Walstadkaret varje vecka för att se om det blir någon skillnad mot att inte under fyra år byta alls.

                        Kommentar

                        • SarahE
                          • August 2011
                          • 199

                          #13
                          Tack för detta! Matnyttigt!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...