Decorsten och fogsand giftig?*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nossnevs
    • November 2013
    • 8

    Decorsten och fogsand giftig?*

    Jag är i planeringsfasen på ett nytt akvarium och just nu kollar jag runt på vad jag vill ha för grus och sten.

    Jag hittade den här stenen
    S:t Eriks® har ett noga utvalt sortiment av dekorsten anpassade till vår svenska miljö. Se vårt sortiment av över 20 dekorstenar här.


    och den här fogsanden ( Dekorfog vit )



    Nån som har provat om det funkar i ett akvarium? Kan stenen och Dekorfogen vara giftig?

    Jag kommer starta en projekttråd sen.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1027

    #2
    Jag kan ej se att stenen/sanden skulle vara olämplig på något vis.

    Kommentar

    • Nossnevs
      • November 2013
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Jag kan ej se att stenen/sanden skulle vara olämplig på något vis.
      Inte jag heller, Dock så finns det Fogsand som hade högt ph 9+ som jag antar inte är så bra.

      Nån som har testat hur Fogsanden funkar i vatten? Jag tänke ha det i ett 340L med Ciklider. Sen ska jag har större stenar för att bygga upp en ett röse med grottor. Möjligtvis göra grottor under sandnivån som dom kan gräva fram. Dom små stenarna ska jag använda runt dom stora där jag inte vill att dom ska gräva typ runt växterna. Låter det som en bra plan eller är jag ute och cyklar?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Ska du ha fisk som gräver tror jag den är för vass, dem bör hellre ha finkornigare sand.
        Sten läggs ju också direkt på botten innan sanden, så grävande fisk inte kan underminera den och rasa och då är det ju bra om stenen har lite storlek så den inte blir begravd under sanden. Sen ska man vara lite försiktig med skiffer eftersom de kan innehålla olja mellan lagren.
        Senast redigerad av åheim; 15 November 2013, 00:57.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nossnevs
          • November 2013
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Ska du ha fisk som gräver tror jag den är för vass, dem bör hellre ha finkornigare sand.
          Ursprungligen postat av åheim
          Sten läggs ju också direkt på botten innan sanden, så grävande fisk inte kan underminera den och rasa och då är det ju bra om stenen har lite storlek så den inte blir begravd under sanden. Sen ska man vara lite försiktig med skiffer eftersom de kan innehålla olja mellan lagren.
          Vilken storlek ska man sikta på? Fogsanden är på 0,5-1,8 mm. Nån som har nått bra tipps på ljusare sand? Ni får gärna lägga in bilder. Jag undersökte skiffer nu och kom fram till att det beror på. Olja låter lite sällsynt men dock kan dom innehålla mineraler och tungmettaler som kan lösas ut i vattnet. Dock säger dom flästa att man kan använda det i akvarium om man tvättar dom noga innan. Man ska nog se upp för rödfärgat skiffer eftersom det troligtvis innehåller farliga tungmetaller och järn. Man ska tydligen också undvika skiffer som är poröst. Det vill säga man ska inte kunna skarapa av material med naglarna.
          Senast redigerad av Nossnevs; 15 November 2013, 09:30.

          Kommentar

          Arbetssätt...