Var hittar man grus och rötter till räkakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • V8Bear
    • October 2013
    • 38

    Var hittar man grus och rötter till räkakvarium?

    Hejsan, jag har ett 150l akvarium som jag tänkt inreda med ny svart grus och mossa bunden på grenar som träd och sedan ha en stor koloni med körsbärsräkor där i. Men innan jag kan göra det så vill jag ha lite mindre funderingar än vad jag har just nu så alla tips är välkomna .

    De största funderingarna jag har är:
    *Var kan jag få tag i rötter? (behöver även rötter till mitt stora kar på 720l)
    *Var kan jag köpa grus? och hur mycket borde jag ha om mitt akvarium är ca 40x40x95? Vilken storlek på grusen passar bäst till körsbärsräkor?
    Bor i Blekinge så om ni har några rekommenderade akvarieaffärer eller liknande som jag borde besöka i närheten så får ni gärna skriva det också

    Det var de största funderingarna men som sagt så finns det en oändlig massa frågor så alla tips och liknande är mycket välkomna
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    #2
    Svart grus ska man se upp med. Det finns flera sorter som är olämpliga i akvarium.
    Jag ska ha svart grus i räkkaret, och efter att ha läst på många forum så är det många som använder detta till just räkor.
    http://www.imazo.se/Servlet?page=11&...J0&itemcount=0 jag har inte fått mitt grus än så jag kan ju inte garantera att det går bra
    Kolla med din butik om de beställer från Imazo, så kan de ta hem detta.
    Enligt akvariekalkylatorn http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/ så borde det räcka med en 20kg säck. då får du ca 4cm tjockt.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l

    Kommentar

    • FannyFiction
      • November 2013
      • 34

      #3
      Hej!

      Vet du vad det är som är olämpligt med den svarta sanden? Jag har precis köpt tio kilo som jag blandat ut med min andra sand, inga fiskar i ännu, väntar på att bubblorna i akvariet ska försvinna! Köpte gruset på zoo i bromma blocks. Hette typ aquastabil, aqualife? Vet du något om den?

      Kommentar

      • FannyFiction
        • November 2013
        • 34

        #4


        denna sand köpte jag, blir lite nervös nu att mina fiskar ska må dåligt! :o

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          det går säkert bra. jag har liknande svart grus och det går bra. Men det har varit ett gäng trådar där all fisk plötsligt dör och den gemensamma nämnaren varit just svart grus.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • FannyFiction
            • November 2013
            • 34

            #6
            va knäppt! vad kan tänkas hända då? vissa skriver om 'nitritbubblor' och kolförgiftning när avföringen hamnade en bit ner i sanden? men den har ungefär samma storlek som mitt andra grus så borde det inte kunnat hända med det andra också då?

            känns ju lite småjobbigt om alla ska börja dö när man satsat på att fixa och dona med akvariet och lagt ner pengar. Sen är det ju inte kul om fiskarna lider innan dom dör :o

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              #7
              Har för mej att problemet kan vara att det är metaller i gruset.
              Såg en bild där en hade stoppat ner en magnet i gruset och det fastnade massor.
              Du får ha koll på fiskarna.
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • FannyFiction
                • November 2013
                • 34

                #8
                Jag såg också en sån bild.. jag ska testa med en magnet och se om jag kan fiska upp något (: jag var lite orolig för att det var själva stenarna/sanden i sig som innehöll något! verkar vara blandade meningar dock om vad som funkar och sådär.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Var hittar man grus och rötter till räkakvarium?

                  Det finns svart blästersilikat som är helt olämpligt till akvarium, svart sand som säljs i akvarieaffärer bör vara ok. En nackdel kan vara att en del sorters sand/grus drar upp pH:t, som i sin tur en del räkor inte gillar.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • FannyFiction
                    • November 2013
                    • 34

                    #10
                    okej! finns det något knep för att få ner pH om man skulle behöva?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Var hittar man grus och rötter till räkakvarium?

                      Koldioxid är ett sätt, alkottar och torv två andra. Sedan finns det kemiska preparat som sänker ditt pH, men brukar vara lite trixigt att laborera med.
                      Rötter sänker även pH:t, men endast marginellt om du har något som motverkar...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • FannyFiction
                        • November 2013
                        • 34

                        #12
                        okej, tack för tipset! ska testa pH innan jag stoppar i fiskarna! (:

                        Kommentar

                        Arbetssätt...