farlig inredning? plastväxter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Caroline88
    • February 2012
    • 1

    farlig inredning? plastväxter?

    Jag undrar om någon har erfarenhet av att använda konstväxter som inte är köpta på djuraffär.
    Har provat med riktiga växter i mitt 180 liters men de blir aldrig långvariga. Har bl.a. zebraciklid, texasciklid, juvelciklid i karet som gillar att förstöra växterna.
    Funderar på att köpa en konstväxt från Ikea, Fejka bambugräs. stycka upp den och placera ut i akvariet. Konstväxten är av propenplast och etenplast, vet dock inte vilken plast som är i krukan (som ej kommer användas) och vilken plast som är i växten.
    Någon som vet om dessa plaster är olämpliga i akvarium?
    Undrar också om man kan använda sig av sådan "rödbrun" omålad lerkruka från tex plantagen i akvarium.

    tacksam för svar och tips
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    Du ska nog vara väldigt försiktig med konstgjorda växter som inte är speciellt för akvariebruk. Dessa konstgjorda växter har ju inga krav på sig att vara livsmedelsvänliga och risken är stor att de släpper massa ohälsosamma kemikalier i akvarievattnet (ex.bisfenol och hormonstörande ämnen).

    Av den anledningen ska man tex inte använda filtermattor för luftrening som filter i akvarier - de innehåller fenol tillskillnad från den fenolfria mattan för akvariebruk.

    Tycker du ska köpa "riktiga" plastväxter för akvariebruk!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Vanliga lerkrukor går alldeles utmärkt att använda i sin akvarieinredning. Jag har några sådana själv i mitt kar som grottor. Har försiktigt knackat ur botten och sedan lika försiktigt delat dessa på mitten. När de efter en tid blir lite lagom algbemängda flyter de in rätt bra i övrig inredning.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      Arbetssätt...