Plastdekorationer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreama

    • November 2007
    • 286

    Plastdekorationer.

    Plastdekorationer eller inte Plastdekorationer i Akvarium det är frågan?

    /Peter.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1/ Så länge det inte handlar om giftiga saker så är det väl upp till vars och ens egen smak på vad man tycker snyggt. Fiskarna bryr sig minimalt om deras gömställe är en plastrot eller en trärot.
    2/ Min personliga smak är annars att jag föredrar saker som ser naturliga ut så jag har plastbakgrunder i mina akvarium men de ser äkta ut även om de är fake. Men detta handlar som sagt bara om min personliga smak - jag gillar för övrigt inte heller opera, dansmusik, såpor på TV, ishockey, McDonalds etc. etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Massiva rötter kan påverka/belasta vattnet i stor utsträckning eftersom dem förmultnar och där kan en konstgjord helt neutral rot vara bättre... Jag själv gillar inte starkt belysta kar eller växter så jag har bara enkla växter men skulle inte tveka att använda konstgjorda OM jag kunde hitta nån som ser trovärdig ut
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Jag har stenar som är brända av någon typ av lera och sedan lackade på något sätt,dom är inte massiva utan har ett stort hål i botten. Ser verkligen ut som sten men är lätta och man kan använda dom som grottor om man vänder hålet så att fisken kan komma in.

        Finns att köpa bla hos Herkules Zoo i olika form och storlekar och är billiga.

        Detta är nog det närmaste man kan komma till naturlig sten.

        Nu är ju inte detta svar på plastdekorationer men ändå ett litet tips

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Plastdekorationer säljs nästan uteslutande till småbarnsföräldrar alternativt till pensionärer......

          Kommentar

          • Dreama

            • November 2007
            • 286

            #6
            Om jag säger dödskallar, små ruiner, skeppsvrak och liknande?

            /Peter.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ang. plastdekorationer håller jag med Kjell!
              Visst kan man använda det men då skall det vara övertygande och naturtrogna imitationer av naturliga föremål, men fråga min son vad han tycker! Han tänker köpa en havererad ubåt i plast och lägga i sitt kar...

              Ursprungligen postat av åheim
              ...Jag själv gillar inte starkt belysta kar...
              Där satte du fingret på något!
              Jag tycker att mitt ensamma 30W aquarelle-rör ligger nära gränsen för att belysa mitt 200L lite väl bra med inredningen jag kör med den här gången, så jag vill egentligen inte ha mer ljus.
              Däremot, till skillnad från dig så älskar jag växter, och då jag inte vill att karet belyses starkare blir jag ju lite begränsad liksom...
              Gälörten verkar piggna till lite sedan jag började med EC i alla fall!
              Senast redigerad av Mr Woods; 27 September 2013, 22:03.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13132

                #8
                Ursprungligen postat av Mr Woods



                Där satte du fingret på något!
                Jag tycker att mitt ensamma 30W aquarelle-rör ligger nära gränsen för att belysa mitt 200L lite väl bra med inredningen jag kör med den här gången, så jag vill egentligen inte ha mer ljus.
                Däremot, till skillnad från dig så älskar jag växter, och då jag inte vill att karet belyses starkare blir jag ju lite begränsad liksom...
                Gälörten verkar piggna till lite sedan jag började med EC i alla fall!
                Fast drar man i rejält med växter och många höga så dämpas iofs ljuset på ett ganska snyggt sätt och i såna kar kan man fläska på ordentligt med ljus. Jag har dock inget intresse av jobbet att få växter att trivas och därför blir det bara cryptocoryne, javamossa, anubias och liknande kravlösa växter, fast ett kar med bara sten och rötter plus lite alger är fin fint det Här är en belysning som är i min smak fast själva inredningen är kanske lite för steril för min smak...http://www.youtube.com/watch?v=zQO7siUESYA
                Senast redigerad av åheim; 27 September 2013, 22:51.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ja, alger är ganska ofta snyggt!
                  Fattar inte att det är så få som tycker det!?! Fick ju nästan glädjefnatt när det äntligen kom lite tofsalger på vallisnerian! Synd bara att de sitter på vallisnerian...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13132

                    #10
                    Ja jag tycker det är stimulerande att se kar där "naturen" fått skapa lite eget utan att jag vart där och ordningställt! Fast jag har länge dragits med nån dammliknande alg som lagt sig överallt i karet och den gillar jag absolut inte men den börjar ge sig lite nu. Trevligast är väl grönalgen med uppsalavattnet verkar den inte uppskatta ett dugg. Om jag får tag i moss/algbollar så ska jag köpa ett gäng och klippa i bitar och klä rötter och botten med.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      #11
                      Jag tycker att man ska ha det man gillar själv i karet bara det inte är skadligt, precis som Kjell sa. Det är ju ditt kar och du som ska titta på det antar jag. En döskalle kommer jag antagligen att ha i nåt kar i framtiden. Jag fick med 2 ruiner och en skelettsjörövare men dom har jag inte stoppat ner. Sjörövarn står däremot på en bänk i vardagsrummet för jag tycker den passar där

                      Kommentar

                      Arbetssätt...