Mangroove Rötter (lyckas inte få bort brunna)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Domenix
    • September 2013
    • 5

    Mangroove Rötter (lyckas inte få bort brunna)

    Hej, nu är det så att jag ska sätta i stora mangroove rötter i mitt akvarium, och jag läste innan jag köpte dem att det tar lite tid att få bort det brunna som utsöndras i vattnet så man helst ska koka dem innan man lägger i dem.

    Jag har följt ett par guider nu men lyckas inte få dem att sluta utsöndra det här bruna till vattnet.
    Jag har rötterna i en gammal jätte stor foder tunna, jag byter vattne varje dag (vattnet jag pumpar i är det varmaste man kan få från dushen) detta har jag gjort nu i lite mer än 2 veckor men dem utsöndrar fortfarande det här brunna, dock inte lika mycket som i början.

    Har ni några tips på hur man kan påskynda processen eller om jag gör något fel? I alla guider jag läst så har dem flesta lyckast få bort det bruna helt och hållet på under eller jämnt 2 veckor.

    Mvh, Robin
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Lite beroende på vilken sorts rot det är (äkta Mangrove är det säkerligen inte), kan det ta tid att få den sluta utsöndra något, om det går alls. Är det tex Mopani får du lära dig leva med det, andra sorter brukar det minska med tiden.
    Antingen får du lära dig leva med det, och göra regelbundna vattenbyten, eller hoppa över just den här roten...har du en bild kan man kanske hjälpa dig bestämma vilken sorts rot det är. Lägg in en bild på tex www.photobucket.com och länka hit.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Jag tror kokning och diverse vattenbad är tämligen verkningslöst. Lägg bara i rötterna i karet och lev med att vattnet blir lite gul/brun färgat de fösta veckorna/månaderna och byter du 30% vatten varje vecka så blir det ju inte så himla färgat och känner man att man inte kan leva med det (de flesta fiskaret uppskattar dock mörkningen av vattnet) så får man köpa konströtter eller bara använda sten.
      Senast redigerad av åheim; 13 September 2013, 21:09.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Domenix
        • September 2013
        • 5

        #4
        löst!
        Nu 2 dagar senare så har dem helt slutat ge ifrån sig det bruna, så ungefär 3 veckor med dagliga vattenbyte i varmaste dusch vattnet verkar vara nyckeln

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          håller med åheim. bara ge det tid så slutar de färga. man får ha tålamod helt enkelt

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Jag tycker det är läckert

            Kommentar

            Arbetssätt...