Grus ovanpå sand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    Grus ovanpå sand?

    Hejsan, jag har ljus sand från biltema i mitt akvarium men jag vill byta till något mörkare. Anledningen är att fiskarna jag har helt enkelt ser bättre ut mot en mörk botten. Men jag undrar om det funkar att helt enkelt hälla i lite grus ovanpå sanden? Det hade varit smidigt för då slipper man tömma på sand och man behåller alla bra bakterier. Frågan är dock om det blir fult och blandar sig?
    Och om någon har ett tips på en mörk sand/grus som inte kostar allt för mycket får ni gärna berätta om det .
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det kommer till viss del att blanda sig, så fundera på om det är ok eller om du inte ska byta ut all sand istället.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • FeliciaC
      • March 2013
      • 71

      #3
      Aha okej! Man kanske kan få tag i något som är ganska grovt ändå? Då borde ju sanden hålla sig på plats. Men ja, det blir ju fult om det blandar sig... Och att byta ut allt känns tyvärr inte som ett alternativ för det är relativt nystartat och det är nog väldigt stressande för fiskarna.
      54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
      375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

      Kommentar

      • FeliciaC
        • March 2013
        • 71

        #4
        Men vad tror ni om detta då? Jag tar ut en del av sanden så att det blir ett tunnare lager (kanske 4 cm bak och 2-3 cm fram) och sen häller jag på gruset? Är det skadligt för fisken när man rotar runt i bottnen på det viset? Kan det röras fram massa skräp och giftiga gaser osv? Och sitter de bra bakterierna bara på det yttersta lagret av sanden? För i så fall tar man ju bort bakterierna oavsett om man tar ut all sand eller bara lite.
        54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
        375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

        Kommentar

        Arbetssätt...