Löv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Löv

    Tjena, jag har eklöv i mitt SA-kar men jag undrar om man kan ha andra löv i förutom ek och bok?
    Har hittat lite olika sorter och undrar om det är något sorts löv som man absolut inte ska ha i akvarie, eller är det bara det att vissa multnar bort snabbare än andra?

    Mvh Jimmy
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    björklöv ruttnar snabbt.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det är bara att experimentera, men var lite försiktig med giftiga växter. Barr är troligen olämpligt. Liljekonvalj, och troligen många andra liljeväxter, potatisväxter, malört, gråbo och en del andra vilda svenska växter skulle jag ta det väldigt försiktigt med liksom de flesta vanliga krukväxter och många trädgårdsväxter, men resten, alltså vissna blad från de flesta vilda svenska buskar och träd, gräs och vanliga ormbunkar. Örnbräken har jag plockat på vårvintern och använt själv, ser exotiskt ut och vissnar ganska långsamt.

      Däremot får man vara försiktig med att lägga i för stora mängder på en gång. Hö, alltså torrt gräs, plus vatten är ju ett klassiskt sätt att göra en hö-infusion, alltså odla infusorier som mat åt mycket små fiskyngel. Det bildas snabbt massor med encelliga djur som andas och förbrukar syret för fiskarna. Inte bra! Vattnet ser ut som om man hällt mjölk i! Därför bör man blötlägga större mängder i t ex en hink ungefär en vecka, rensa bort sånt som redan multnat, skölja ordentligt och SEN lägga i akvariet. (Lukta på vattnet är aldrig fel. Svaveldoft eller ruttet så behver det sköljas mer.)

      Rapportera gärna här växter som har varit extra bra och sånt som inte har gått alls!
      Senast redigerad av Erik Åhlander; 10 September 2013, 21:03. Anledning: lukta

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Tackar för svaren!

        Mjo, har vart o plockat diverse löv som sagt, typ murell, päron + några andra ( rönn tror jag).
        Ormbunkar hade jag inte tänkt på :o det lär ju göra sig rätt snyggt i akvarie

        Mvh Jimmy

        Kommentar

        Arbetssätt...