Hjälp med inredning Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zumorikato
    • August 2013
    • 26

    Hjälp med inredning Malawi

    Hej.

    Jag har ganska nyligen startat ett malawikar på 375l. Nu har jag äntligen fått ordning på nitrit och phvärde

    Jag har nu märkt att bottengruset jag har ( Vit Marmor 8-16mm Byggmax) har blivit väldigt grönt, troligtvis alger etc. är det bättre att välja någon annan sand, typ mindre som gör att algerna inte kan tränga ner emellan? Vad passar bäst för Malawi?

    Jag har 3st Ancistrus. 7-10cm.

    Tacksam för svar.

    Mvh Johan
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Zumorikato
    Hej.

    Jag har ganska nyligen startat ett malawikar på 375l. Nu har jag äntligen fått ordning på nitrit och phvärde

    Jag har nu märkt att bottengruset jag har ( Vit Marmor 8-16mm Byggmax) har blivit väldigt grönt, troligtvis alger etc. är det bättre att välja någon annan sand, typ mindre som gör att algerna inte kan tränga ner emellan? Vad passar bäst för Malawi?

    Jag har 3st Ancistrus. 7-10cm.

    Tacksam för svar.

    Mvh Johan

    OM du väljer algätande malawi så slipper du nog mycket alger. Har du köttätande så blir det mer alger...

    Men lite alger är inte dåligt, om du inte själv tycker det är för fult.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      Ursprungligen postat av Zumorikato
      Hej.

      Jag har ganska nyligen startat ett malawikar på 375l. Nu har jag äntligen fått ordning på nitrit och phvärde

      Jag har nu märkt att bottengruset jag har ( Vit Marmor 8-16mm Byggmax) har blivit väldigt grönt, troligtvis alger etc. är det bättre att välja någon annan sand, typ mindre som gör att algerna inte kan tränga ner emellan? Vad passar bäst för Malawi?

      Jag har 3st Ancistrus. 7-10cm.

      Tacksam för svar.

      Mvh Johan
      marmokross är nog ett väldigt dåligt substrat för malawi, de ska ha en finkornig sand som de kan gräva i och inte skada sig på.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Zumorikato
        • August 2013
        • 26

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        marmokross är nog ett väldigt dåligt substrat för malawi, de ska ha en finkornig sand som de kan gräva i och inte skada sig på.
        Ok. Jag har tittat på julas blästersand. Är den ok? Behöver jag koka den först? Eller bara spola av den?

        mvh Johan

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          behövs inte koka. tvätta ur kan va bra men inget som behövs. jag brukar bara hälla i. dammet brukar försvinna eftger nån dag eller så.

          titta gärna på biltemas Olivinsand. den är mycket ljusare o det är rätt snyggt

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Ursprungligen postat av hannesc
            behövs inte koka. tvätta ur kan va bra men inget som behövs. jag brukar bara hälla i. dammet brukar försvinna eftger nån dag eller så.

            titta gärna på biltemas Olivinsand. den är mycket ljusare o det är rätt snyggt
            Är det den som heter bara "Sand"?
            Jag har två 17kg-säckar av den finkorniga i mitt 200L, den är ljus och vacker och habrosusarna går fram som små snöslungor i den!
            Bolivianerna verkar också trivas med den, knastrar lite om pumpen ibland dock...
            Jag sköljde inte ens ur min, men det var ju rätt så dimmigt första veckan kan jag säga!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              finns två olika sorter på biltema. den som heter Sand o den som heter Olivinsand. Olivinsanden är ljusare. typ gråvit. den som heter Sand är sandfärgad :P

              Kommentar

              • david87
                • June 2005
                • 710

                #8
                Sv: Hjälp med inredning Malawi

                Har också den fina som heter sand. Spolade ur den innan och jag körde igång det på en gång nästan ingen dimma alls

                Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

                Kommentar

                Arbetssätt...